هر دو سطح برای تشکیل فرهنگ لازم است.
الف - ویژگیهای متون مؤسس هسته
متون مؤسسی که دارای ویژگیهای زیرند متون مؤسس هسته نام دارند.
ثبوت: متون هسته از ثبوت کمی و کیفی برخوردارند. به بیان دیگر این متون اولاً از لحاظ کمی مشخصاند و ثانیاً از لحاظ کیفی بخش اعظم آنان از محکمات به شمار میرود؛ یعنی دارای معنای ظاهری هستند و ظواهر آنها قابل فهم عموم است.
ماندگاری تاریخی: متون هسته از لحاظ تاریخی ماندگاری بسیاری دارند و معمولاً مدت طولانی مورد توجه قرار میگیرند. نظیر فلسفه ارسطویی که در نزد فیلسوفان تا کنون نیز مورد اقبال قرار دارد و یا عرفان ابنعربی که در عرفان نظری همچنان متن مؤسس به شمار میرود.
مرجعیت: متون هسته در سه جهت از مرجعیت برخوردارند: یکی در حل اختلافات مرجع نهاییاند. دوم در تعیین حدود اصلی مرجعیت دارند و سوم در تعیین ماتنِ وابسته، مرجعیت دارند.
سازندگی فرهنگی: متون هسته غالباً فرهنگ سازند و ساخته فرهنگ نیستند.
ویژگی دیگر متون هسته عدم تفسیرپذیری این متون بدون وجود متن وابسته است و یا به عبارت دیگر، عدم حجیت تفاسیر غیروابسته است. نمونه این دست از متون قرآن است که تمامی ویژگیهای گفته شده را در خود دارد.
ب - ویژگیهای متون مؤسس وابسته
متون مؤسس وابسته نیز از ویژگیهایی برخوردارند که به مهمترین آنها اشاره میکنیم.
مهمترین ویژگی متون مؤسس وابسته، دخالت مستقیم در ساخت جهانبینی است. ویژگی دیگر این متون توسعه پذیری است. به عبارت دیگر به دلیل تغییر