213
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

آنان بگیریم. در این صورت برای برقراری ارتباط با این متون، به متون درجه دوم یعنی متون ترجمه‏ای نیاز خواهد بود. در این صورت مردم از دریچه ذهن و فرهنگ متون درجه دوم با متون پویا ارتباط برقرار می‏کنند.

پویایی و فراساختاری بودن: متون پویا به دلیل آنکه با هدف فرهنگی شکل می‏گیرند، بدون ساختارند تا در هر بخشی هر اهل فنی بتواند به آن مراجعه کند. اگر قرار باشد کل فرهنگ در قالب ساختار تولید شود، لازم می‏شود متن حجم وسیعی به خود اختصاص دهد؛ درحالی‏که متن پویا این توانمندی را دارد که در حجم اندک جهان‏بینی خود را به نمایش بگذارند.

زمان‏مندی فرهنگی: تا وقتی یک متن پویا مرجعیت علمی داشته باشد، سؤالات نوپدید در علوم گوناگون بر این متن عرضه می‏شود و باید متن به آن پاسخگو باشد. گاهی خود متن پویا موقع تولید توجهی به زمان‏های بعدی ندارد، ولی وقتی به عنوان متن مرجع فرهنگی قرار گیرد خودبه‏خود دانش‏ها بر اساس آن تولید می‏شوند. البته در صورت عدم پاسخ‏گویی یا مرجعیت خود را از دست می‏دهد یا توسعه می‏یابد و متون دیگری را به خود ملحق می‏کند.

نیازمندی به تفسیر: متون پویا هیچ نیازی به آموزش ندارند؛ اما همواره نیازمند تفسیرند. تفسیر متن پویا نه به سبب ابهام در ظهور الفاظ آن، بلکه به این دلیل است که به تناسب نیازهای مخاطب، متن فهمِ مخاطب را به مشارکت می‏طلبد و متناسب با دانش‏های تولیدی باید به تفسیر متون پویا پرداخت. لذا در این فرایند متون پویا مرجعیت علمی - فرهنگی می‏یابند.

با آمدن قرآن و ایجاد فرهنگ و جهان‏بینی جدید، این اتفاق روی داد؛ به گونه‏ای که حتی در امور طبیعی و تجربی نیز مرجعیت علمی به دین داده شد و حتی در اموری مثل پزشکی به آن پیامبر مراجعه می‏گردید. در دوره پیامبر صلی الله علیه و اله


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
212

ویژگی‏های متن پویا

خطاب به عرف عام: بر خلاف متون تخصصی که تنها مخاطب خاص دارند، مخاطب متون پویا عموم مردم هستند به همین دلیل از لحاظ ارتباطی متون پویا این قابلیت را دارند که با همه مردم ارتباط برقرار کنند.

روش همگانی: متون پویا در شکل‌گیری، انتقال مفاهیم و ارتباط با عموم مردم بازبسته روش خاص و دانش خاص نیست، بلکه از روش‏های عمومی و بشری که تبدیل به قاعده عمومی شده‏اند، پیروی می‏کنند. این قواعد ممکن است فطری یا قراردادی باشد. مثلاً قواعد زبانی و قواعد فهم عام یکی از پایه‏های روشی در متون پویاست.

هدف فرهنگی: هر متنی برای رسیدن به هدف و غایتی شکل می‏گیرد؛ در این میان متن پویا با هدف فرهنگی شکل می‏گیرد. البته متون پویا در پیگیری این هدف مختلف‏اند. برخی متون تنها یک‏بعدی‏اند و برخی چندبعدی. در این متون به تناسب افق دید متن اهداف تعیین می‏گردد. هدف فرهنگی و تمدنی چنانچه محقق گردد، مطالبه عمومی ایجاد می‏کند و متن پویا مرجعیت علمی می‏یابد. پس از آن از متن پویا در جهات گوناگون مطالباتی ایجاد می‏شود و نیازمندی‏های علمی پدید می‏آید؛ یعنی چنانچه هدف فرهنگی محقق شود، مرجعیت علمی برای متن پویا در تولید علوم به وجود می‏آید و بر اساس این متن دانش‏های تخصصی تولید می‏شود.

زبان عمومی: تنها ابزار مورد نیاز برای برقراری ارتباط با این‏گونه متون زبان عمومی است. برای مثال اگر کسی زبان عربی بداند، با متونی مثل قرآن و حدیث ارتباط برقرار خواهد کرد. در صورتی که قصد داشته باشیم عموم مردم را از برقراری ارتباط با متون پویا باز داریم، تنها راهش این است که زبان را به عنوان پل ارتباطی از

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1827
صفحه از 369
پرینت  ارسال به