جایگاه خود قرار گیرد. این متون به ساختاری نیاز دارند تا دانشمندان در قالب آن، متن دانش را مقولهبندی کنند و با صرفهجویی، یافتههای خود را ارائه دهند و از سوی دیگر به اولویتبندی در مطالب اصلی و فرعی و نیز مطالب مقدماتی و اصلی اقدام کنند.
نیاز به آموزش مرحلهای: وقتی یک متن دارای ساختاری رتبهبندیشده است و از سوی دیگر زبان و نظام مفاهیم خود را دارد، لازم است برای ارتباط با این متن، مراجعهکننده به آن در طی مراحلی که معمولا از مراحل سادهتر به مراحل پیچیدهتر آموزش ببیند.
تناسب با نیاز مشخص دانشی: متون ایستا چون متناسب با مسائل تدوین میشوند، ناظر به نیازهای مشخص هستند که ماتن متن را با لحاظ آنها تولید میکند. به عبارت دیگر نیازهایی که متن تخصصی در مقام پاسخ گویی به آنهاست، نیازهای دانشی است و به حوزه خاصی از دانش مرتبط است. این نیازها از سویی برخاسته از نیازهای دانشی و از سوی دیگر متناسب با نیازهای زمانی هستند.
زمانمندی دانشی: یکی از ویژگیهای متون ایستا زمانمندی است؛ زیرا ناظر به نیازهای زمان خاص تولید میشوند و نمیتوان نیازها و پرسشهایی را که در زمانهای دیگر تولید میشوند، از این متون مطالبه کرد. البته گاهی جنس مسائل و پرسشها زمانبردار نیست. اگر کسی بخواهد به این متون مراجعه کند باید این ویژگیها را لحاظ کند.
پس از این دسته از متون، متنهای پویا قرار میگیرند که با قشر عمومی جامعه سروکار دارد. البته گاهی متون پویا در یک تخصص خاص تولید میشوند مثل اشعار عرفانی.