معقولات ثانویه منطقی نیز اگرچه در عروض و اتصاف اولیه خود بر امور خارجی متصف نیستند، اما در سیر فرایند ذهنی خود در نهایت به امور خارجی میرسند. علامه طباطبائی درباره توقف امور کلی و اعتباری به امور خارجی چنین آورده است:
۰.الکثرة الحاصلة فی العلم بالمعانی و کذلک الکلی و کذلک الاعتباریات بعد الکثرة الحاصلة بالعلم بالجزئیات والامور الخارجیة... وقد بان مما مرّ أن المحسوس اقدم عندنا بالمعرفة.۱
بنابراین اینکه امور انتزاعی و اعتباری ذهنی در نهایت به یک تجربه حسی بازمیگردند، در فلسفه اسلامی مورد پذیرش قرار گرفته است و یا به بیان زبانشناسان شناختی تمامی مفاهیم انتزاعی و اعتباری در نهایت به امور پیش مفهومی وابستهاند.
علامه طباطبائی در این باره مینویسد:
۰.إن أخذ المفهوم وانتزاعه من مصداقه یتوقف علی نوع من الاتصال بالمصداق والارتباط بالخارج سواء کان بلاواسطة کاتصال أدوات الحس فی العلم الحسی بالخارج أو مع الواسطة کاتصال الخیال فی العلم الخیالی بواسطة الحس بالخارج وکاتصال العقل فی العلم العقلی من طریق ادراک الجزئیات بالحس والخیال بالخارج.۲
بدینترتیب باید پذیرفت که امور اعتباری در سیر انتزاعی خود ابتدا به یک امر ذهنی و پس از آن به امر خارجی منتهی میشوند که این نظیر ادعای معناشناسان شناختی در طرحوارههای واکنشی و اَبَرطرحوارههاست.