تصاویر حسی نشان داده میشود. از این سطح طرحوارهها به عنوان سطح اَبَرطرحوارههای سازماندهی مفهومی یاد میشود. ازآنجاکه این سطح فراتر از تمایز مفاهیم حسی و عکسالعملی است شامل موارد زیر است:
۱. مقولات هستیشناختی، مثل رویداد، فرایند، اشیا، اسمی و رابطهای؛
۲. جنبههای ابعادی؛ حوزهای مثل: (به موقع، استمراری، سریع - آهسته و غیره)؛
۳. بینهایت؛ عددی (یعنی: تعداد مطالب مطرح شده در یک رابطه)؛
۴. ساختار مسیرپیما و مرزنما (یعنی: سازمان دادن شکل زمینه)؛
۵. ساختار علّی؛ ساختار نما – پایه؛ ساده و پیچیده (یعنی: پیکرهبندی داخلی).
بدینترتیب اگر مقصد استعاره اولیه تناسب کمیتی باشد (برای مثال شادی) مبدأ نیز باید (به عنوان مثال: روشنایی) باشد. اگر مقصد یک رویداد زمانی (به عنوان مثال: مرگ) باشد مبدأ باید (برای مثال: جدایی) باشد. اگر مقصد یک رابطه یا فرایند بین دو نفر باشد (برای مثال گروه، اعضا، شناسا و اطلاعات شناخت)، مبدأ نیز باید همین ویژگیها را داشته باشد (برای مثال: ظرف و مظروف؛ بینا و جسم دیدهشونده). جدول زیر تعدادی از طرحوارههای تصویری، طرحواره عکسالعملی و اَبَرطرحوارههایی را که مربوط به مفاهیم مبدأ و مقصد در استعاره هستند و همچنین ساختار به اشتراک گذاشته شده توسط آنها را نشان میدهد.