شبکههای شعاعی و طرحوارههای تصویری
لیکاف در توضیح شعاعیت معنا و رابطه آن با طرحوارههای تصویری در مقاله radial network از مثال «بر روی» استفاده میکند.۱ به طور خلاصه هر یک از طرحوارههای تصویری حاصل از مسیرپیما و مرزنما معنای متفاوتی را نشان میدهد. رویکرد تعیین کامل تکثیر معنایی واژهها را نشان میدهد و روشن میسازد چگونه معانی متعدد برای یک واژه پیدا میشود.
معانی متفاوت از تأمل در طرحوارههای تصویری خاص پیدا میشوند. طرحوارههایی که جزئیات بیشتری از طرحواره اصلی به دست میدهند و در حافظه معنایی ذخیره میشوند. یک طرحواره میتواند به طرحواره دیگری تغییر کند. تغییراتی که در طرحوارهها رخ میدهد یا تعبیری که از یک صحنه میآوریم با چشمانداز ما در ارتباط است؛ برای مثال از تعبیر «سعید بر روی پل قدم زد» و «سعید بر روی تپه قدم زد» با تغییر طرحواره و قرار گرفتن نقطه پایان در کانون توجه دو معنای دیگر پدید میآید که مثالهای زیر آنها را نشان میدهند. سعید بر روی پل است و سعید بر روی تپه زندگی میکند.
ساخت طرحوارهای
ساخت طرحوارهای مبتنی بر قاعدهای به نام طرحوارههای تصویری است:
طرحوارههای تصویری طرحی از تجارب جسمانی انسان هستند که در ذهن وی نقش بستهاند. طرحوارههای تصویری بازتاب تجارب جسمانیای هستند که کسب میکنیم.۲
یک مفهوم لغوی مفهوم خاصی است که با یک شکل واژگانی خاص
1.. Geeraerts, "Radical Network", Cognitive Linguistics: Basic Readings, An Introduction: A Rough Guide to Cognitive Linguistics, p, ۱۱۳.
2.. عبدالکریمی، فرهنگ توصیفی زبانشناسی شناختی، ص۱۲۳.