83
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

کرده‏اند که طرحواره‏های تصوری از طرحواره‏های حسی به طرحواره‏های غیرحسی گسترش می‏یابند.

گریدی در تحلیل طرحواره‏ها به وجود تمایز میان سه درجه انتزاعی بودن قائل می‏شود؛ طرحواره‏های تصوری حسی ملموس، نظیر بلندی، طرحواره‏های تصوری غیرحسی واکنشی، نظیر کمیت و ابر طرحواره‏های تصوری نظیر کمیت عددی.۱

باید تأکید کنیم که مبتنی بودن مفاهیم انتزاعی بر شناخت حسی در علوم اسلامی نیز چندان بی‏سابقه نیست. علامه طباطبائی و فیلسوفان بسیاری معتقد بودند که علوم و ادراک‏های انسان به حس منتهی می‏شود و اگر محسوسی در کار نبود، هیچ ادراکی پدیدار نمی‏شد.۲ فلاسفه علوم را به علوم حسی، خیالی و عقلی تقسیم کرده‏اند و علوم خیالی و عقلی را مبتنی بر حس دانسته‏اند.

۰.وتوقف علم الخیالی علی سبق العلم الحسی و الا فالصورة العلمیة سواء کانت حسیة أو خیالیة أو غیرهما لاتأبی بالنظر الی نفسها أن تصدق علی کثیرین. ظهر مما تقدم أن اتصال ادوات الحس بالمادة الخارجیة و ما فی ذلک من الفعل و الانفعال المادیین لحصول الاستعداد للنفس لإدراک صورة المعلوم جزئیة او کلیة.۳

در بحث استعاره، اعتقاد بر این بوده و هست که تشبیه معقولات بر محسوسات تنها راه شناخت معقولات است. در علوم بلاغی بر اساس دو طرف تشبیه یعنی مشبه و مشبه به، تشبیه را به چهار گونه تقسیم کرده‏اند. یا دو طرف تشبیه امور حسی‏اند یا یکی حسی و دیگری عقلی است و یا هر دو عقلی‏اند. از

1.. گیررتس، نظریه‏های معنا‏شناسی واژگانی، ص۴۲۷.

2.. طباطبائی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ص۲۶۷ و ۲۸۱.

3.. طباطبائی، نهایة الحکمة، ص۲۴۳-۲۴۴.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
82

معناشناسی شناختی و بنیان‏های معرفتی

معناشناسان شناختی معارف را به دو دسته معارف پیش‏مفهومی و معارف مفهومی تقسیم کرده‏اند.۱ برخی معارف، مستقیماً از تجربه‏های حسی به وجود می‏آیند و از تجربه‏های بدن‏مند ناشی می‏شوند. به این گروه از معارف که دسته‏ای از طرحواره‏های تصوری را در بر می‏گیرند، معارف پیش‏مفهومی گفته می‏شود.۲ این طرحواره‏ها جزو نخستین مفاهیمی هستند که در ذهن انسان شکل می‏گیرند و به صورت مستقیم با تجربه‏های دریافتی - حسی انسان ارتباط دارند. دسته دیگری از معارف، معارف مفهومی هستند. این دسته معارفی را تشکیل می‏دهند که جزو مفاهیم ذهنی و درونی انسان‏اند ولی مبتنی بر معارف پیش‏مفهومی هستند. با توجه به این اصل در معناشناسی شناختی می‏توان دو قرائت در تفسیر امور پیش‏مفهومی و مفهومی در معناشناسی شناختی ارائه کرد.

قرائت اول: قرائت فیزیکالیستی

معناشناسان شناختی بنیان شناخت‏های انسان را بر پایه حس بنا کرده‏اند؛ زیرا اصولی نظیر بدن‏مندی معنا نشان‏دهنده فیزیکالیستی بودن معناشناسی شناختی خواهد بود. چنانچه این قرائت را درباره معناشناسی شناختی بپذیریم، باید اذعان کنیم که معناشناسان شناختی آغاز معرفت را از امور پیش‏مفهومی در نظر می‏گیرند؛ ولی اعتقاد دارند با راهکارهای زبانی نظیر استعاره‏های مفهومی، شبکه شعاعی و طرحواره‏های غیرحسی این معرفت از حس به سایر حوزه‏های غیرحسی گسترش می‏یابد. برای نمونه برخی معناشناسان شناختی تصریح

1.. Evans and Green, Cognitive Linguistics: An Introduction, p .۱۶۴.

2.. برای مطالعه بیشتر در این باره، ر.ک:
Hampe, From Perception to MeaningImage Schemas in Cognitive Linguistics, p. ۲۰.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1963
صفحه از 369
پرینت  ارسال به