339
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

عَنْ جَمِیلِ بْنِ دَرَّاجٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّه عز و جل - قالَتِ الْأَعْرابُ آمَنَّا قُلْ لَمْ تُؤْمِنُوا وَلکنْ قُولُوا أَسْلَمْنا وَلَمَّا یدْخُلِ الْإِیمانُ فِی قُلُوبِکمْ - فَقَالَ لِی أَ لَا تَرَی أَنَ الْإِیمَانَ غَیرُ الْإِسْلَامِ.۱

۰.عَنْ سَمَاعَةَ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَخْبِرْنِی عَنِ الْإِسْلَامِ وَالْإِیمَانِ أَ هُمَا مُخْتَلِفَانِ فَقَالَ إِنَ الْإِیمَانَ یشَارِک الْإِسْلَامَ وَالْإِسْلَامَ لَا یشَارِک الْإِیمَانَ فَقُلْتُ فَصِفْهُمَا لِی فَقَالَ - الْإِسْلَامُ شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ التَّصْدِیقُ بِرَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و اله بِهِ حُقِنَتِ الدِّمَاءُ وَعَلَیهِ جَرَتِ الْمَنَاکحُ وَالْمَوَارِیثُ وَعَلَی ظَاهِرِهِ جَمَاعَةُ النَّاسِ وَالْإِیمَانُ الْهُدَی وَمَا یثْبُتُ فِی الْقُلُوبِ مِنْ صِفَةِ الْإِسْلَامِ وَمَا ظَهَرَ مِنَ الْعَمَلِ بِهِ وَالْإِیمَانُ أَرْفَعُ مِنَ الْإِسْلَامِ بِدَرَجَةٍ إِنَ الْإِیمَانَ یشَارِک الْإِسْلَامَ فِی الظَّاهِرِ وَالْإِسْلَامَ لَا یشَارِک الْإِیمَانَ فِی الْبَاطِنِ وَإِنِ اجْتَمَعَا فِی الْقَوْلِ وَالصِّفَةِ.۲

در روایات یادشده، ایمان در تمایز با اسلام معرفی شده است. بر اساس روایت دوم هدایت، شهادت به وحدانیت الهی و تصدیق رسول خدا به نحوی که در قلب تثبیت شده باشد و اعمالی که از جوانح ظاهر می‏شوند، مؤلفه‏های تعریف ایمان را تشکیل داده‏اند؛ اما روایات تنها به همین تعریف از ایمان بسنده نکرده‏اند؛ چه این تعریف اولاً تعریفی مفهومی است که باید پیش از آن به شناخت مؤلفه‏هایی نظیر قلب و تصدیق نائل آمد و ثانیاً به نحو ارائه شرایط لازم و کافی ارائه شده که این روش، شناخت کامل و مانعی به دست نمی‏دهد. برای داشتن درکی روشن‏تر از مفهوم معنوی ایمان، لازم است تا قالب آن در ضمن بررسی عناصر تشکیل‏‏دهنده و عناصر مرتبط به دست آید و از این طریق پیش‏نمونه ایمان در روایات شناخته شود و سپس با استفاده از سایر نظریه‏های شناختی نظیر الگوهای شناختی آرمانی شده، مقوله‏بندی و نظریه شبکه شعاعی

1.. کلینی، الکافی، ج۲، ص۲۴.

2.. همان، ص۲۵.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
338

دست آوردن تعریف به معاجم لغوی مراجعه کنیم بلکه تعریف باید از متن استنباط شود. به همین دلیل در متون مقدس تعریف واژه پس از بررسی شبکه قالبی کشف خواهد شد. در به دست آوردن معنای واژه ابتدا باید قالب واژه شناسایی شود. در این مرحله، عناصر تشکیل‏دهنده قالب واژه از متن استخراج می‏گردند و هریک در ارتباط با یکدیگر تعریف می‏شوند. سپس لازم است عناصری که با قالب رابطه دارند ولی خارج از قالب هستند نیز بررسی شوند. برای نشان دادن نحوه استنباط معنا از طریق نظریه قالب مفهوم ایمان را در روایات از طریق شبکه قالبی بررسی می‏کنیم.

شبکه قالبی ایمان در روایات

همان‏طور که اشاره کردیم، در شبکه قالبی تعریف صریحی در واژه مورد نظر در یک متن پیش از بررسی واژه‏های مرتبط ارائه می‏شود. این تعریف در جوامع بشری از اذهان سخن‏گویان زبان استخراج می‏شود اما در متون باید آن را از متن مورد نظر به دست آورد. درباره واژه ایمان می‏توان نصی تعریفی در روایات به دست آورد. بنابراین ابتدا تعریف این واژه را در روایات بررسی می‏کنیم. پس از آن ابتدا عناصر سازنده قالب و واژه‏های مرتبط شناسایی می‏شوند و در پرتو شناسایی قالب و عناصر سازنده و مرتبط به شناسایی دقیق‏تر این واژه نزدیک خواهیم شد.

تعریف ایمان در روایات

اگرچه روش روایات چنین نیست که بدون توجه به نحوه شاخت انسان از پدیده‏های معنوی تعریف مفهومی از یک عنوان ارائه کنند، اما می‏توان در تعریف ایمان به روایات زیر توجه کرد که در آنها مؤلفه‏هایی در شناسایی ایمان به شکل شرایط لازم و کافی ارائه شده‏اند.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1956
صفحه از 369
پرینت  ارسال به