311
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

استدلال عقلی موجود در آیه به‏روشنی هدف قرآن را در برطرف کردن تردید اعتقادی از بعید دانستن آخرت روشن می‏کند. در این موارد قرآن موضع‏گیری شدیدی از خود نشان نمی‏دهد و تلاش می‏کند تا با استدلال، باورپذیر بودن قیامت را در برابر چشمان مردم قرار دهد.

نمونه مرکزی در برخی کاربردهای خود در معانی دیگری که با معنای نمونه اولیه نوعی نسبت برقرار می‏کند، گسترش یافته است. نخستین گسترش معنایی را در اموری می‏توان مشاهده کرد که غالباً نوعی ظن در آنها وجود دارد؛ نظیر آیه‏ای که به بارداری در زنان اشاره دارد:

(وَ ٱلَّٰٔى يَئِسْنَ مِنَ ٱلْمَحِيضِ مِن نِّسَائِكُمْ إِنِ ٱرْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ؛۱

و از زنانتان، آنان که از عادت ماهانه مأیوس‏اند، اگر در وضع آنها (از نظر بارداری) شک کنید، عده آنان سه ماه است).

در این آیه مراد از ارْتَبْتُمْ تردید همراه با ضعیف‏ترین درجه اتهام - نه به معنای منفی آن - یا احتمال بارداری است. البته این تردید و احتمال امری معرفت‏شناختی خواهد بود و دارای بار خنثاست. از همین معنا تردید همراه با سوءظن گسترش می‏یابد. این مورد در امور مادی که غالباً در مظان نوعی اتهام است مانند قرض و وصیت دیده می‏شود:

(وَلا تَسْئَمُوا أَنْ تَکتُبُوهُ صَغیراً أَوْ کبیراً إِلی أَجَلِهِ ذلِکمْ أَقْسَطُ عِنْدَ اللَّهِ وَ أَقْوَمُ لِلشَّهادَةِ وَ أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا؛۲

و شهود نباید به هنگامی که آنها را (برای شهادت) دعوت می‏کنند، خودداری نمایند و از نوشتن (بدهی خود) چه کوچک باشد یا بزرگ، ملول

1.. سوره طلاق، آیه ۴.

2.. سوره بقره، آیه ۲۸۲.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
310

فرادست که از مقولات سطح میانی کلی‏ترند و سطح فرودست که از مقولات سطح میانی جزئی‏ترند. برای مثال در مقوله‏بندی که از وسایل خانه صورت می‏گیرد، وسایلی نظیر میز و صندلی در مقولات سطح پایه قرار می‏گیرند و سطح فرودست آن را میز مطالعه و میز پذیرایی شامل می‏شود و وسایل منزل خود سطح فرادست را دربرمی‏گیرد.

کشف شعاعی

مقوله شعاعی در حقیقت مقوله‏ای مفهومی است که در آن چند مفهوم در ارتباط با یک مفهوم مرکزی سازمان‏‏بندی می‏شوند. شبکه شعاعی یک ساختار مفهومی است که از معنای مرکزی یک واژه، شعاع‏هایی به سوی معانی جدید انعکاس پیدا کرده و به این ترتیب معنای غیر محوری از معنای مرکزی توسعه می‏یابد. در این بخش به نمونه‏ای از ارتباط شعاعی در قرآن اشاره می‏کنیم و شبکه شعاعی معنای ریب در لایه‏های گوناگون معنایی آن را توضیح می‏دهیم.

شبکه شعاعی ریب در قرآن

نمونه اولیه ریب در قرآن را دو مؤلفه اساسی شامل تردید و نگاه ناباورانه یا اتهام‏گونه تشکیل می‏دهد. این پیش‏نمونه را می‏توان در بیشتر استعمالات ریب در قرآن یافت؛ اما مؤلفه‏های معنایی دیگری در ریب وجود دارد که در کاربردهای گوناگون می‏توان در مفهوم ریب مشاهده کرد. آیات قیامت که در آنها خداوند انسان‏ها را به باورپذیر بودن آخرت ورفع استبعاد توجه می‏دهد، در نمونه اولیه ریب جای می‏گیرند. نمونه این دسته از آیات، آیه زیر است:

(یا أَیهَا النَّاسُ إِنْ کنْتُمْ فی رَیبٍ مِنَ الْبَعْثِ فَإِنَّا خَلَقْناکمْ مِنْ تُرابٍ).۱

1.. سوره حج، آیه ۵.

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2057
صفحه از 369
پرینت  ارسال به