طرحوارههای تصویری و مفاهیم اعتباری
بدینترتیب فرایند حصول علوم در انسان از حس آغاز میشود. در دستهبندی معقولات، آنها را به سه دسته معقولات ماهوی، معقولات ثانویه فلسفی و معقولات ثانویه منطقی تقسیم میکنند. دو دسته اول دارای اتصاف خارجی دانسته شدهاند. بنابراین دستکم در این دو دسته توقف بر خارج قابل تردید نیست. تنها معقولات ثانویه منطقی مانند مفاهیم کلی و جزئی است که هم در عروضشان و هم در اتصافشان ذهنی دانسته شدهاند. از سوی دیگر مفاهیم اعتباری و انتزاعی نیز به سه دسته تقسیم میشوند:
۱. تمامی معقولات ثانویه فلسفی و منطقی هستند که در مقابل ماهوی اعتباری نامیده میشوند؛
۲. دسته دوم شامل مفاهیم حقوقی و اخلاقی میشود که اصطلاحاً به آنها مفاهیم ارزشی اطلاق میکنند؛
۳. دسته سوم مفاهیمی هستند که با قوه خیال ساخته میشوند و مصداق خارجی و ذهنی ندارند.
پرسش اینجاست که این مفاهیم چگونه درک میشوند؟ درباره مفاهیم معقولات ثانویه اتکای آنان به حس و خارج انکارناپذیر است؛ اما مفاهیم اعتباری ارزشی مانند باید و نباید در حقیقت رابطه علیت را بیان میکنند که از معقولات ثانویه فلسفی به شمار میرود که گفتیم بر امور ماهوی توقف دارند. علامه طباطبائی در این باره چنین آورده است:
۰.ثم إن هذه العلوم سواء کانت کلیة أو جزئیة علی قسمین فمنها ما یطابق صورة عینیة کصورة السطح و الجسم ومنها ما لا صورة عینیة له وإنما ینتزعها النفس من الاعتبار والتشبیه کجمیع الامور الاعتباریة.۱