17
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

معناشناسی میدان‏های معنایی در آیات قرآن ارائه کرده که نه خود ایزوتسو آنها را مطرح کرده بود و نه آثار دیگری که در معرفی این روش نوشته شده‏اند به این تکنیک‏ها اشاره کرده‏اند. توجه به این تکنیک‏ها سبب می‏شود تا پژوهشگر با سهولت بیشتری مفاهیم آیات قرآن را بررسی کند و به جهان‏بینی قرآن درباره واژگان دست یابد. با اینکه معناشناسی میدان‏های معنایی، در تحلیل آیات قرآن و استخراج جهان‏بینی مفاهیم قرآنی از توان بالایی برخوردار است، اما معناشناسی شناختی از توانایی‏هایی در تحلیل متن بهره می‏برد که میدان‏های معنایی فاقد آنهاست. از جمله این توانایی‏ها، قاعده استعاره‏های مفهومی است.

روش معناشناسی میدان‏های معنایی در تحلیل مفاهیم انتزاعی و استعاری با مشکل روبه‏رو می‏شود؛ یعنی با تحلیل میدان‏های معنایی هیچ‏گاه نمی‏توانیم از مفاهیم صریح پیش‏تر برویم و بیانات استعاری قابلیت تحلیل ندارند. اساساً میدان معنایی برای تحلیل این جنبه از زبان طراحی نشده، بلکه روشی است در تقابل با معناشناسی تاریخی - لغوی. میدان‏های معنایی قصد داشت این ادعا را به اثبات برساند که معناشناسی تاریخی - لغوی برای تحلیل زبان کافی نیست و صحیح این است که زبان را امری یکپارچه در نظر بگیریم و آن را تحلیل کنیم؛ اما میدان‏های معنایی نشان نمی‏دهد که بیانات استعاری را چگونه باید تحلیل کرد و ازآنجاکه گسترش مفاهیم دینی غالباً از طریق استعاره صورت می‏گیرد، معناشناسی شناختی جهش بزرگی به‏ویژه در استخراج مفاهیم دینی از متون مقدس به شمار می‏رود.

معناشناسی شناختی از لحاظ روشی، تحول دیگری نیز ایجاد کرد و آن گذر از منطق ارسطویی است. اگرچه ماهیت معناشناسی میدان‏های معنایی با منطق ارسطویی یکسان نیست؛ زیرا میدان‏های معنایی حکایت از نسبت‏ها و


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
16

مقالاتی که در این زمینه به نگارش درآمده بودند، پاسخ داده شود.

افزون بر این در این کتاب تلاش شده است که تنها به متن قرآن بسنده نشود و کارایی روش معناشناسی شناختی در استنباط مفاهیم و نظریات برخاسته از حدیث نیز به تصویر درآید. وقتی به آثار معناشناسی شناختی نگارش‏شده در حوزه تحقیقات دینی می‏نگریم، چنین به نظر می‏آید که همواره این تلقی نزد نگارندگان وجود داشته که معناشناسی تنها در متن قرآن کارایی داشته و قرآن یکسره بریده از روایات در نظر گرفته می‏شود. با توجه به این نگاه در این کتاب دو کار انجام شد: یکی اینکه اصول معناشناسی شناختی با مباحث نظری تکمیل شد و دیگر اینکه مباحث نظری با مبانی معناشناسی شناختی پیوند یافته و در ضمن آن گسترش پیدا کرد. از نظر مصداقی نیز به مثال‏های قرآنی و روایی هر دو توجه کردیم. در مبانی به این نتیجه رسیدیم که معناشناسی قرآن بدون متن مفسر آن ناقص است و اگر قصد داشته باشیم متون وحیانی را کامل مطالعه کنیم باید معناشناسی قرآن و حدیث را در کنار یکدیگر مورد توجه قرار دهیم. این نوآوری دیگری برای کتاب معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی است.

تفاوت معناشناسی شناختی با معناشناسی میدان‏های معنایی

پیش از این نگارندگان این اثر، پژوهشی را با عنوان «میدان‏های معنایی در کاربست قرآنی» منتشر کرده بودند که آن نیز به هدف معرفی یک روش معناشناسی و کاربرد آن در آیات قرآن بود. بنابراین در طلیعه این اثر باید به این پرسش پاسخ داد که چه تفاوتی میان معناشناسی شناختی و معناشناسی میدان‏های معنایی وجود دارد و این اثر چه ارتباطی با کتاب میدان‏های معنایی در کاربست قرآنی دارد.

کتاب میدان‌های معنایی در کاربست قرآنی تکنیک‏هایی در به‏کارگیری

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1990
صفحه از 369
پرینت  ارسال به