107
معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی

متون، آنها را به متن مؤسس و مفسر تقسیم می‏کنیم با تأکید بر اینکه متن مؤسس همواره باید در تمامی متون مفسر جریان داشته باشد.۱ بنابراین اساسی‏ترین راه‎حل در رفع تعارض دو متن مفسر ارجاع متون متعارض به متن مؤسس است. روایات «ما وافق الکتاب» برای رفع تعارض به همین راهکار ارجاع داده‏اند:

۰.عن الرضا علیه السلام: فَمَا وَرَدَ عَلَیکمْ مِنْ خَبَرَینِ مُخْتَلِفَینِ فَاعْرِضُوهُمَا عَلَی کتَابِ اللَّهِ فَمَا کانَ فِی کتَابِ اللَّهِ مَوْجُوداً حَلَالاً أَوْ حَرَاماً فَاتَّبِعُوا مَا وَافَقَ الْکتَاب.۲

زمانی که تعارض، حقیقی باشد مشخص می‏شود که ناسازگاری به جهت تعارض جهان‏بینی‏ها رخ داده است؛ زیرا هر جهان‏بینی‏ای، متناسب با خود متن خود را تولید می‏کند. در چنین صورتی حل تعارض نباید به سود جهان‏بینی معارض رقم بخورد. روایات «ما خالف العامة» به همین نکته اشاره دارند:

۰.قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاک أَ رَأَیتَ إِنْ کانَ الْفَقِیهَانِ عَرَفَا حُکمَهُ مِنَ الْکتَابِ وَ السُّنَّةِ وَ وَجَدْنَا أَحَدَ الْخَبَرَینِ مُوَافِقاً لِلْعَامَّةِ وَ الْآخَرَ مُخَالِفاً لَهُمْ بِأَی الْخَبَرَینِ یؤْخَذُ قَالَ مَا خَالَفَ الْعَامَّةَ فَفِیهِ الرَّشَاد.۳

البته باید به این نکته توجه داشت که دیدگاه مخالف گاه اقلیت را تشکیل می‏دهد و گاه اکثریت را. اقلیت برای جریان بخشیدن جهان‏بینی خود دست به تحریف متون جهان‏بینی غالب می‏برد اما اکثریت مخالف از طریق اعمال فشار و اجبار جهان‏بینی خود را غلبه می‏دهد و تلاش می‏کند تا افراد را وادار کند تا متونی به سود جهان‏بینی آنان تولید کنند. در بحث اقلیت مخالف به جهت آنکه

1.. ر.ک به بخش دوم فصل اول همین کتاب.

2.. شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج۲، ص۲۱.

3.. کلینی، الکافی، ج۱، ص۶۸.


معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
106

دست آورد، این در حقیقت به معنای ارائه شواهدی است که نشان می‏دهد روایت تا چه اندازه با بیان حکم واقعی یا حادثه خارجی تطابق دارد. به بیان دیگر یکی از آثار معناشناسی ارائه شواهدی است که نشان می‏دهد روایت تا چه اندازه دچار اضطراب درونی است. اصول و قواعدی نظیر چشم‏انداز، نمابرداری، زنجیره علی، تلفیق مفهومی به ما کمک می‏کنند تا قرائنی را که در روایت وجود دارند و به فهم تقیه‏ای بودن روایت کمک می‏کنند، بیابیم.

گونه دوم رابطه روایت با جهان‏بینی معصوم است. هدف کلی از معناشناسی دست یافتن بر جهان‏بینی معصوم از اجزای کلامی متکلم در موضوعات متعدد است. چنانچه روایات در محور یک موضوع گردآوری شود و از طریق معناشناسی آنها به جهان‏بینی معصوم در آن موضوع دست یابیم، هر یک از اجزا با جهان‏بینی کلی متناسب خواهد بود. از همین رو با بررسی مفهوم‏سازی روایت و میزان تناسب یا عدم تناسب آن با جهان‏بینی معصوم می‏توان سازگاری یا ناسازگاری روایت را با جهان‏بینی مشاهده کرد. این ملاک پیش از این نیز از سوی دانشمندان حدیث با عنوان دیگری یعنی موافقت با عامه به شکل کلی‏تر اشاره شده است، اما در اینجا باید ملاک را مخالفت با جهان‏بینی معصوم نامید.

معناشناسی شناختی و تعارض روایات

اگرچه تعارض به معنای ناسازگاری میان دو متن یا روایت است، اما با نگاه دقیق‏تر و به جهت آنکه دو متن معمولاً از جهان‏بینی‏های مختلفی ناشی می‏شوند در حقیقت تعارض ناسازگاری میان دو جهان‏بینی است مگر اینکه حقیقتاً تعارضی در کار نباشد و تعارض صوری باشد. به همین دلیل آنچه رفع کننده ناسازگای حقیقی خواهد بود جهان‏بینی است.

برای رفع تعارض دو متن ابتدا باید به رده‏‏بندی متون توجه کرد. در رده‏بندی

  • نام منبع :
    معناشناسی شناختی در کاربست متون وحیانی
    سایر پدیدآورندگان :
    محمد رکّعی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 2083
صفحه از 369
پرینت  ارسال به