الحسن بن أبان، عن الحسين بن سعيد»؛ ۲۴ روایت از التوحید، معانی الأخبار، الأمالی، علل الشرایع و ثواب الأعمال.
طریق ۸: «أبی۱ رحمه الله، قال: حدّثنی سعد بن عبد اللّٰه، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد»؛ ۱۰ روایت از ثواب الأعمال، التوحید، علل الشرایع و معانی الأخبار.
طریق ۹: «محمّد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضی الله عنه، قال: حدّثنا محمّد بن الحسن الصفّار، عن أحمد بن محمّد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد»؛ ۶ روایت از معانی الأخبار، علل الشرایع، کمال الدین و ثواب الأعمال.
بجز سند نخست، سایر اسناد، طریق به کتابهای حسین بن سعید هستند و با طرق نقل کتابهای حسین بن سعید مطابقت دارند. اینک به بررسی این طرق و مقایسه آنها با طرق نقل کتابهای حسین بن سعید میپردازیم:
طریق اوّل
سند اوّل مربوط به تفسیر فرات است که تعداد قابل توجّهی از روایات تفسیری حسین بن سعید را به خود اختصاص داده است. در منابع رجالی، اطّلاعات دقیقی در مورد فرات بن ابراهیم وجود ندارد. با این که در منابع تاریخی و رجالی، سخنی از شاگردی او نزد حسین بن سعید به میان نیامده، او روایات حسین بن سعید را با تعبیر «حدّثنی» نقل میکند، که نشان دهنده سماع و شنیدن از استاد است. سماع و شنیدن از استاد، یکی از راههای هشتگانه تحمّل حدیث است که بر قرائت حدیث به وسیله استاد برای شاگردان دلالت دارد. البتّه این لفظ در برخی دیگر از راههای تحمّل حدیث نیز به کار میرود که در هر صورت، نشان از ارتباط مستقیم شاگرد با شیخ دارد.۲ این، در حالی است که برخی مشایخ فرات، که روایات فراوانی از آنها نقل کرده است، تا حدود سالهای ۲۹۴ تا ۳۰۰ق زیستهاند.۳ این مطلب، پذیرش ارتباط مستقیم فرات با حسین بن سعید را مشکل