83
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

التوحيد، كتاب فضل النبی صلی الله علیه و اله، كتاب المتعة، كتاب النوادر، كتاب الناسخ و المنسوخ، كتاب الأظلّة، كتاب فضائل العرب و بنا بر نقلی کتابی در حج، تصنیف نموده است.۱ وی با نقل نزدیک به دویست۲ روایت تفسیری از حسین بن سعید، مهم‏ترین ناقل روایات تفسیری او به شمار می‏آید.۳

دو. حسين بن حسن بن ابان: شیخ طوسی، از او در شمار اصحاب امام حسن عسکری علیه السلام نام می‏برد؛ ولی در این که از ایشان روایتی نقل نموده باشد، تردید می‏کند.۴ بار دیگر از وی در باب «أسماء من لم يرو عن واحد من الأئمّة» نام می‏برد و می‏گوید:

حسين بن حسن بن ابان، تمام کتاب‏های حسين بن سعيد را روایت نموده است.۵

او همان کسی است که حسین بن سعید در قم مهمان پدرش بوده و در خانه آنها اقامت داشته است. نزدیکی او به حسین بن سعید، به گونه‏ای است که کتب ثلاثین را با خطّ خودِ وی در دست داشته و آنها را روایت نموده است.۶ حتّی پیش از مرگ حسین به فیض شاگردی در محضر او رسیده و احادیث را از خود او نیز شنیده است.۷

آیة اللّٰه خویی در معجم رجال الحدیث برای اثبات وثاقت او، وجه‏های مختلفی را یادآور می‏شود. نخست، اعتماد ابن وليد بر او است؛ زیرا ابن ولید از نقّادان رجال است.

1.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۸۱ ش ۱۹۸ و الفهرست: ص ۶۸ ش ۷۵.

2.. نزدیک به پانزده حدیث از این شماره، مربوط به بخش ملحقات است.

3.. این آمار بدون در نظر گرفتن اسناد کتاب تهذیب الأحکام است. شیخ طوسی در این کتاب، نزدیک به ۶۵ روایت تفسیری از حسین بن سعید آورده است. با توجّه به این که طریق شیخ طوسی به روایات حسین بن سعید در این کتاب،‏ به احمد بن محمّد بن عیسی و حسین بن حسن بن ابان منتهی می‏شود، امکان تعیین سهم دقیق هر یک از این دو راوی در نقل این تعداد از روایات حسین بن سعید وجود ندارد.

4.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۹۸ ش ۵۸۴۳.

5.. رجال الطوسی: ص ۴۲۴ ش ۶۱۰۹.

6.. ابن ولید می‏گوید: «حسین بن حسن بن ابان، کتب ثلاثین را با دست‏خطّ حسین بن سعید برای ما آورد» (الفهرست: ص ۱۱۳ ش ۲۳۰).

7.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۶۰ ش ۳۶.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
82

۷۱ بار آمده۱ و ۲۱ حدیث تفسیری حسین بن سعید، به نقل از اوست.

حسین بن سعید، بیشترین روایات تفسیری خویش را از اساتیدِ یاد شده نقل نموده و بجز این اساتید، ده روایت از محمّد بن فضيل، شش روایت از محمّد بن مروان، و از سایر اساتید کمتر از پنج روایت نقل نموده است.

راویان کتاب التفسیر

با این که در منابع رجالی، شمار شاگردان حسین بن سعید در مقایسه با شمار مشایخ او اندک است، افرادی که سمت شاگردی او را دارند، همگی از محدّثان، فقها و علمای بزرگ شیعه بوده‏اند و مجموع کتاب‏های او را یا با قرائت بر وی یا با اجازه از او نقل کرده و دانش او را به یادگار گذارده‏اند؛۲ افرادی چون: احمد بن محمّد بن عيسى، حسين بن حسن بن اَبان، فرات بن ابراهیم کوفی، ابراهيم بن هاشم قمی، احمد بن محمّد بن خالد، احمد بن حسين بن سعيد، بكر بن صالح، حسن بن محبوب، سعد بن عبد اللّٰه اشعری، سهل بن زياد آدمی، علی بن حكم، علی بن مهزيار، محمّد بن علی بن محبوب و محمّد بن عيسى بن عبید.۳ از میان این گروه، روایات تفسیری حسین بن سعید، بیشتر به وسیله افراد زیر گزارش شده است:

یک. احمد بن محمّد بن عيسى اشعری: ابو جعفر احمد بن محمّد بن عيسى اشعری قمی، از خاندان ذخران بن عوف و از نخستین محدّثان ساکن در قم است. او را که فردی ثقه۴ و قابل اطمینان است، «شيخ القميّين و وجههم و فقيههم» خوانده‏اند.۵ وی از اصحاب امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام است۶ و کتاب‏های زیادی همچون: كتاب

1.. ر.ک: معجم رجال الحدیث: ج ۱۵ ص ۵۷ ش ۹۵۶۵.

2.. ر.ک: مفاخر اسلام: ج ۱ ص ۵۶.

3.. ر.ک: معجم رجال الحدیث: ج ۶ ص ۲۷۰ ش ۳۴۲۴.

4.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۵۱ ش ۵۱۹۷.

5.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۸۱ ش ۱۹۸، الفهرست: ص ۶۸ ش ۷۵.

6.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۵۱ ش ۵۱۹۷ و ص ۳۷۳ ش ۵۵۱۹ و ص ۳۸۳ ش ۵۶۳۲؛ رجال النجاشی: ص ۸۱ ش ۱۹۸.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1114
صفحه از 336
پرینت  ارسال به