جامعنگاری، به صورتی مدوّن دانست. با این که در آن سالیان، کتابهایی از این دست تصنیف شده بود و راویانی چون صفوان بن یحیی با نگارش سی کتاب در سی موضوع را میتوان پیشگام در جامعنگاری به معنای ثلاثیننویسی دانست، ولی اشتهار این نوع جامعنگاری به نام حسین بن سعید بوده و در دوره او ثلاثیننگاری پختهتر شد. این امر سبب گردید تا کتابهای دیگران به کتب ثلاثین او تشبیه شوند.
عنوان "ثلاثین"، رفته رفته برای کلّیه کتابهای جامع حدیثیِ نگارشیافته با همین سبک، عَلَم گردید. امتیاز ویژه و جایگاه تاریخی کتب ثلاثین حسین بن سعید سبب شد تا نمونه و الگویی در جامعنگاری برای نویسندگان و محدّثان قرار گیرد، چنان که در کتابهای رجالی در وصف بسیاری از نویسندگانی که سی کتاب در سی موضوع نگاشتهاند، آمده است: «فلان شخص دارای سی کتاب مانند کتابهای حسین بن سعید است. برای نمونه، شیخ طوسی در مورد صفوان بن یحیی - که از اساتید حسین بن سعید است - میگوید:
وله كتب كثيرة مثل كتب الحسين بن سعيد.۱
این مطلب، بیانگر امتیاز ویژه و موقعیت خاصّ کتب ثلاثین حسین بن سعید در میان سایر آثار است، به طوری که کتابهای دیگران، با تألیفات او سنجیده و مقایسه شدهاند. برخی از افراد دیگری که از این روش برای نگارش بهره بردهاند و شیخ طوسی ایشان را با وصف «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد» توصیف کرده است، عبارتاند از: علی بن مهزيار اهوازی، محمّد بن سنان، محمّد بن أورمة، محمّد بن حسن صفّار قمی، محمّد بن علی صيرفی، موسى بن قاسم بن معاوية بن وهب بجلی و يونس بن عبد الرحمان.۲
بنا بر این، حسین بن سعید و برادرش، از پیشگامان اندیشه جامعنگاری حدیث، با ترتیب موضوعی خاص هستند که اثر آنها به کتب ثلاثین شهرت یافته است. نام این