49
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

حوزه‏های شیعه صرفاً به کار نقل و سماع احادیث، مشغول بوده‏اند و تنها شیوه فراگیری آموزه‏های مکتب بر این روش استوار بود؛ ولی از این پس، افزون بر روش سنّتی، مباحثات و مناظرات کلامی و نیز تحلیل‏های عقلی، در گوشه‏ و کنار مدارس شیعی به چشم می‏خورند، به گونه‏ای که امام رضا علیه السلام از یک سو، صاحبان نحله‏های فکری گوناگون را به حضور می‏پذیرد و با ایشان در مباحث اعتقادی به گفتگو می‏نشیند و از سوی دیگر، برخی یاران را به بهره‏گیری از قدرت اندیشه در مباحث علمی تشویق می‏کند.۱ این گونه است که سال‏ها بعد، رجالیان در کتاب‏های رجال، بسیاری از راویان این دوران را با عنوان متکلّم معرّفی می‏نمایند.۲

بر این اساس، حسین بن سعید در دوره‏ای پا به عرصه دانشوری و تحصیل نهاده است که اساتید مجرّب، با گرایش‏های گوناگونِ دانشِ دین، دارای کرسی تدریس بوده‏اند. به همین دلیل، در آثار او گونه‏های مختلف روایی چون فقه و تفسیر، اندرزهای اخلاقی و اعتقادی، دعا و زیارت، مناقب و مثالب، امام‏شناسی و ردّ افکار منحرف یافت می‏شود. با وجود این گونه‏گونی - که نشانگر دانش‏اندوزی در رشته‏های مختلف و بهره‏گیری از اساتید گوناگون است - گرایش غالب او فقه است و به طور قاطع باید او را فقیه نامید. او هر چند نیم‏نگاهی به سایر حوزه‏های دانش دین چون تفسیر، امام‏شناسی و موضوعات اخلاقی دارد، ولی روح حاکم بر آثار و روایاتش فقه است که به تعبیر صاحب الذریعة، کتاب‏های او را باید فقه مکمّل خواند.۳

آیة اللّٰه خویی تعداد روایات حسین بن سعید در کتب اربعه را بالغ بر پنج هزار روایت بر شمرده است. این حجم گسترده از روایات - که در موضوعات مختلف فقهی‏اند - نشان دهنده گرایش غالب مؤلّف به دانش فقه و اهتمامش به سامان‏بخشی فقه اهل بیت علیهم السلام است.

1.. ر.ک: مقدّمه‏ای بر فقه شیعه: ص ۳۰.

2.. از راویانی که از دوران امام کاظم علیه السلام تا دوران امام عسکری علیه السلام به عنوان متکلّم معرّفی شده‏اند، از جمله این افرادند: علی بن اسماعیل میثمی، حسین بن اشکیب مروزی، ثبیت بن محمّد، علی بن منصور، هشام بن حکم، یونس بن عبد الرحمان، حسن بن علی بن یقطین.

3.. ر.ک: الذريعة إلى تصانيف الشيعة: ج ۶ ص ۲۹۷ ش ۱۳۰۲.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
48

از سوی دیگر، با وجود تصریح منابع رجالی به مشارکت دو برادر در تصنیف این کتب و نیز مشارکت هر دو برادر در جمیع مشایخ،۱ این کتاب‏ها به نام حسین شهرت یافته است. چنانچه این کتاب‏ها در کوفه به نگارش درآمده بود، حسن نیز در انتشار آنها در کوفه یا اهواز سهیم بود و کتاب‏ها به نام او نیز شهرت می‏یافت. از این رو به احتمال زیاد، نگارش این مجموعه در کوفه نبوده و دو برادر در شهر اهواز به این مهم توفیق یافته‏اند.

بر اساس این شواهد، دو برادر در حوزه عراق، به فراگیری معارف و سماع حدیث پرداخته و با توشه‏ای سرشار از معارف اهل بیت علیهم السلام به اهواز هجرت کرده‏اند. در آن جا پس از تکمیل داشته‏های خود، با شیوه‏ای نو، به نگارش فقه اهل بیت علیهم السلام پرداخته و اندوخته‏های خود را تصنیف کرده‏اند. به این ترتیب، زمینه انتقال تراث کوفه به حوزه قم، در این شهر فراهم آمد، گرچه این مأموریت به وسیله حسین به پایان رسید و او با مهاجرت به قم، حجم گسترده‏ای از معارف اهل بیت علیهم السلام را به آن جا منتقل نمود.

اندیشه‏شناسی

دوران تحصیل حسین بن سعید در حوزه‏های عراق بویژه حوزه کوفه سپری شده است. اهمیّت این دوران، از آن جهت است که از نظر زمانی، پس از تلاش‏های گسترده صادقین علیهما السلام و عصر طلایی حدیث شیعه بوده است. بیشتر کسانی که در آن روزگار بر مسند استادی حدیث تکیه داشتند، از مشاهیر فقه، کلام و حدیث شیعه در دوران حضور ائمّه علیهم السلام به شمار می‏آیند. به همین جهت، مباحث علمی، رشد کمّی و کیفی چشمگیری داشته‏اند. از یک سو به دلیل فراهم بودن زمینه مناسب، گستره معارف شیعی، رشد فزاینده‏ای به خود گرفته و معارف الهی در زمینه‏های گوناگون فقهی و اخلاقی از سوی اهل بیت علیهم السلام در اختیار راویان نهاده شده بود و از سوی دیگر با رشد شناخت و معرفت، معارف بلند اعتقادی از سوی راویان در برخی محافل طرح می‏گردید.

در پی این جنبش، تحوّل مهمّی در محافل علمی صورت گرفت. تا پیش از این،

1.. بجز زرعة بن محمّد که حسین با واسطۀ حسن از او نقل می‏کند (الفهرست: ص ۱۰۵ ش ۱۹۷).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1131
صفحه از 336
پرینت  ارسال به