نکته دیگری که احتمال دارد در مهاجرت حسین بن سعید و برادرش به اهواز و سکونتشان در این شهر مؤثّر بوده، نقش حسن بن سعید در تشیّع و هدایت برخی از شخصیتهای بزرگ اهوازی است. این افراد از حسن بن سعید حدیث شنیده و به واسطه او شناخته شدند. از جمله این افراد، علی بن مهزیار اهوازی است که به واسطه حسن بن سعید به محضر امام رضا علیه السلام رسید و به فیض تشیّع نائل گردید و پس از آن، خدمات فراوانی همچون وکالت آن امام را به عهده گرفت.۱ حضور پررنگ خاندان مهزیار در اهواز و همسویی فکری ایشان با فرزندان سعید، میتواند عاملی برای اقامت درازمدّت ایشان در اهواز باشد، چندان که ایشان با شهرت اهوازی شناخته میشوند.
همان گونه که پیش از این گذشت، بیشتر اساتید این دو برادر، از حوزههای عراق و تقریباً تمام ناشران کتابهای ایشان، از قم هستند. بنا بر این، اقامت ایشان در اهواز برای تحصیل یا تدریس نبوده است. گرچه بهرهگیری از مشایخ موجود در این شهر، همچون فضالة بن ایّوب و نیز پرورش شاگردانی چون علی بن مهزیار، در این شهر بوده است ولی به نظر میرسد عامل اصلی حضور این دو برادر در اهواز، نگارش و تصنیف کتب ثلاثین باشد.
بر اساس برخی شواهد، تألیف و تصنیف کتب ثلاثین در اهواز به انجام رسیده است. به تصریح نجاشی، حسن و حسین، در نگارش کتب ثلاثین با یکدیگر همکاری داشته و این کتابها به دو برادر منسوباند.۲ از سویی، منابع رجالی به هجرت حسین و فرزندش احمد به قم تصریح دارند ولی از هجرت حسن سخنی نگفتهاند.۳ پس آشکار میشود که
1.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۵۴ ش ۵۲۴۳، اختیار معرفة الرجال: ج ۲ ص ۸۲۷ ش ۱۰۴۱، خلاصة الأقوال: ص ۹۹ ش ۳.
2.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۵۸.
3.. با توجّه به این که شیخ طوسی، از حسن بن سعید در طبقۀ اصحاب امام رضا و امام جواد علیه السلام یاد میکند و او را از اصحاب امام هادی علیه السلام بر نمیشمرد، میتوان نتیجه گرفت حیات او، بر خلاف برادرش، مربوط به دوران امام هادی علیه السلام نیست. بر این اساس باید حیات او را پیش از شهادت امام جواد علیه السلام یعنی قبل (( از سال ۲۲۰ هجری دانست. از این رو، بعید نیست زمانی که حسین بن سعید راهی قم شده است، برادر بدرود حیات گفته باشد.