45
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

حضور در اهواز

بر اساس گزارش منابع رجالی و بررسی جغرافیای حضور مشایخ و شاگردان حسین بن سعید، او به همراه برادرش، حسن بن سعید، پس از گذراندن تحصیلات در حوزه‏های گوناگون عراق، برای ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام به اهواز مهاجرت نمود.۱ در آن روزگار، شهر قم مملو از محبّان اهل بیت علیهم السلام و بستر مناسبی برای گسترش اندیشه شیعه به شمار می‏آمد؛ ولی دو برادر، مدّتی به ظاهر طولانی در اهواز سکنا گزیدند. شاهد این مطلب، شهرت آن دو به «اهوازی» است. با این که منابع رجالی به اصالت کوفی آنها تصریح دارند، ایشان را با شهرت «اهوازی» معرفی می‏نمایند. این مطلب نشان دهنده ارتباط عمیق آنها با اهواز و حضور پررنگشان در این شهر است.۲

در مورد علّت سکونت حسین بن سعید در اهواز، چند احتمال وجود دارد. نخست، موقعیت جغرافیایی اهواز است که عامل و زمینه‏ای مناسب بود تا اهواز به کانون اجتماع محدّثان شیعه تبدیل گردد. از یک سو، نزدیکی اهواز به شهرهای عراق، می‏توانست در رفت و آمد به خاستگاه اصلی شیعه و دستیابی به اطّلاعات مؤثّر باشد و از سوی دیگر، وجود خاندان‏های شیعی در این شهر، بستر مناسب برای فعّالیت علمی شیعیان را فراهم می‏آورد. همچنین این شهر، در مسیر یکی از راه‏های اصلی اتّصال مرکز ایران به عراق بود.۳

1.. خلاصة الأقوال: ص ۱۱۴ ش ۴.

2.. نظیر چنین انتساب‏هایی در مورد اشخاص به وفور یافت می‏شود. برای نمونه، منابع رجالی، یحیی بن عمران حلبی را کوفی دانسته و در بارۀ شهرت او به حلبی نوشته‏اند: «به خاطر تجارت به شهر حلب، به حلبی شهرت یافت» (رجال الطوسی: ص ۳۴۶ ش ۵۱۶۶، رجال ابن داوود: ص ۲۰۴ ش ۱۷۱۳).

3.. در برخی منابع، برای کسانی که قصد رفتن از قم به عراق یا از عراق به قم را داشتند، به دو مسیر اشاره شده است: راه نخست، راه بغداد به ایالت جبال است که به قصر شیرین منتهی می‏شود. سپس به سر پل ذهاب و کرمانشاه و دینور می‏رسد و از آن جا به سمت همدان و روستاهای آن، و در نهایت به قم می‏انجامد. راه دوم، راه بغداد به خوزستان است که از طریق بصره به اهواز و از آن جا به ایذه، اصفهان و در نهایت به قم می‏رسد. بر اساس گزارش‏های تاریخی، مسیر حرکت امام رضا علیه السلام نیز از بصره به (( اهواز بوده است (ر.ک: «مناسبات فکری دو حوزه علمی تشیع قم و اهواز در قرن‏های دوم و سوم هجری»، تاریخ اسلام «فصل‏نامۀ علمی ـ پژوهشی» زمستان ۱۳۹۵، ش ‏۶۸).


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
44

جدول جغرافیای شاگردان حسین بن سعید

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1128
صفحه از 336
پرینت  ارسال به