37
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

افرادی از کوفه راهی قم گردیدند. کلام نجاشی در شرح حال ابراهیم بن هاشم، نشانگر وجود جریان انتقال احادیث مکتب کوفه به قم است که اصحاب، آغاز‏گر این جریان را ابراهیم بن هاشم دانسته‏اند.۱

حسین بن سعید نیز از جمله کوفیانی است که پس از تحصیل حدیث از مشایخ کوفی و بستن توشه دانش، به قصد ترویج معارف اهل بیت علیهم السلام، عزم هجرت به ایران نمود. او به همراه برادر و فرزندش نخست به اهواز آمد و مدّتی در این شهر اقامت گزید و آن گاه به همراه فرزندش احمد، راهی قم گردید.۲ بنا بر این، دوران حیات او در این سه حوزه سپری شده است. او در این سه حوزه، افزون بر تحصیل و تدریس، به نگارش و تصنیف کتاب‏های متعدّد پرداخته و در جهت نشر آثار خویش همّت گماشته است. در مورد نوع فعّالیت او در هر یک از این سه حوزه، اطّلاعات دقیقی در دست نیست؛ ولی می‏توان بر اساس جغرافیای حضور مشایخ و شاگردان، نوع فعالیّت علمی او در هر حوزه را روشن ساخت.

آیة اللّٰه خویی در معجم رجال الحدیث با ۱۵۱ عنوان، از اساتید او در اسناد کتب اربعه نام برده است.۳ البتّه در این آمار، نام برخی از اساتید، با عنوان‏های مختلف تکرار شده است. به عنوان نمونه، ایشان در این شمارش، ابن ابی عمیر و محمّد بن ابی‏عمیر را جداگانه ذکر نموده است؛ زیرا هر دو عنوان در اسناد کتب اربعه موجود است. همچنین ایشان، شمار روایات حسین بن سعید را از اساتیدی که روایات فراوانی از ایشان اخذ نموده، بیان کرده است. با توجّه به این‏که غالب روایات حسین بن سعید، روایات فقهی‏اند، افراد یاد شده، اساتید تأثیرگذار بر حیات علمی حسین بن سعید هستند که بیشترین زمان علم‏آموزی را نزد ایشان گذرانده است.

1.. «و أصحابنا یقولون: أوّل من نشر حديث الكوفييّن بقم هو [یعني إبراهیم بن هاشم]» (رجال النجاشی: ص ۱۶ ش ۱۸).

2.. به تصریح منابع رجالی، وفات حسین بن سعید و فرزندش احمد، در قم رخ داده است.

3.. ر.ک: معجم رجال الحدیث: ج ۶ ص ۲۷۰ - ۲۶۸ ش ۳۴۲۴.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
36

از این رو، شهر کوفه در این دوران، شاهد آمد و شد محدّثان و ناشران علوم اهل بیت علیهم السلام از سراسر سرزمین‏های شیعه‏نشین است که مشتاقانه به آن دیار روانه‏ می‏گشتند. نیازهای علمی هر یک از مراکز حدیثی شیعه، موجب پیوند این مراکز با حوزه کوفه بوده، بویژه آن که مراکز نوپا، برای برآوردن نیازهای علمی و گسترش دانسته‏های خود، هماره به مرکز اصلی نگاه داشته‏اند. از مراکزی که به دلیل فراگیری اندیشه شیعه و نیز بُعد مسافت از مهد تشیّع، عطش فراوانی برای سیرابی از معارف حوزه کوفه نشان می‏داد، حوزه قم است.

شهر قم در این سال‏ها، به دلیل حضور برخی از خاندان‏های شیعی با اصالت کوفی،۱ به مرکزی برای دوستداران و علاقه‏مندان خاندان پیامبر صلی الله علیه و اله تبدیل گردید و رفته رفته به عنوان یکی از مهم‏ترین مراکز حدیث شیعه،‏ در میان محدّثان و عالمان شیعی شناخته شد. شمار زیادی از راویان شیعه را از دوران امام رضا علیه السلام به بعد، اهالی قم تشکیل می‏دهند، به طوری که در ایّام امامت امام هادی و امام عسکری علیهما السلام، شهر قم یکی از مراکز مهمّ علمی شیعه به شمار می‏آید.۲ از همین رو، افرادی از این حوزه برای اخذ حدیث به شهر کوفه ـ که خاستگاه شیعه امامیّه بود ـ مسافرت می‏نمودند.

از دوران امام رضا علیه السلام تا امام حسن عسکری علیه السلام که دوران حیات حسین بن سعید به شمار می‏آید، دستگاه حکومت در عراق، به شدّت، امامان شیعه را زیر نظر داشت و با محدودیت‏های فراوان، شیعیان را از امامانشان دور نگه می‏داشت. از سویی، پس از تلاش‏های صادقین علیهما السلام، مرز حضور شیعیان از کوفه فرا رفته و معارف شیعی در سطح وسیعی از عالم اسلام انتشار یافته بود. همین، سبب شد تا محدّثانی از عراق، پس از فراگیری حدیث از شیوخ متعدّد و رسیدن به بلوغ علمی، راهی مراکز نوپا و مستعد شوند و در آن جا به ترویج مکتب اهل بیت علیهم السلام و نشر معارف حوزه کوفه بپردازند. از جمله،

1.. به عنوان نمونه می‏توان از خاندان اشعری و علمایی چون عبد الرحمان بن ابی حمّاد صیرفی و احمد بن محمّد بن خالد برقی نام برد که همگی اصالتاً کوفی هستند.

2.. ر.ک: تاریخ حدیث شیعه: ص ۳۲۸.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1441
صفحه از 336
پرینت  ارسال به