35
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

گرایشی نشان نداده‏اند. در واقع، اهتمام شیعه در آن روزگار، حفظ میراث اهل بیت علیهم السلام و سامان‏بخشی به معارف ایشان بوده است. حسین بن سعید نیز از گرایش‏ها و جریان‏های سیاسی حاکم دوری گزیده و با بهره‏گیری از نشاط علمی حاکم بر حوزه‏های شیعی در این دوران، به دانش‏اندوزی نزد اساتید گوناگون پرداخته تا توشه مناسب برای نگارش کتاب‏هایی جامع در حوزه فقه اهل بیت علیهم السلام را فراهم آورد.

حیات علمی و گستره آن

حسین بن سعید، از راویانی است که نام او با سه حوزه کوفه، اهواز و قم گره خورده است. او در کوفه تولّد یافته

و اصالت کوفی دارد. پس از گذرانِ سال‏هایی از زندگی، به همراه برادرش حسن ـ که او نیز از دانشوارن برجسته شیعه به شمار می‏آید ـ ره‏سپار اهواز شده و روزگاری در این دیار سکنا گزیده است. پس از آن، راهی قم شده و سالیان پایانی عمر خویش را در این شهر سپری نموده است.۱ با این که در منابع رجالی و کتاب‏های تراجم موجود، در باره چگونگی گذر سالیان عمر او در این سه حوزه سخنی گفته نشده، می‏توان به قرائنی در باره جغرافیای زندگی و پیوند او با این سه حوزه دست یافت.

مطالعه تاریخ شیعه نشان می‏دهد شیعیان و راویان امامیّه از همان سال‏های نخست در نقاط گوناگون عالم اسلام حضور داشته‏اند. از سوی دیگر، شهر کوفه مرکز علمی شیعیان و محلّ حضور عالمان و محدّثان بزرگ امامیّه به شمار می‏آید. بدون تردید، دوران امامت امام باقر و امام صادق علیهما السلام عصر طلایی حدیث امامیّه است که موجب پرورش راویان فقیه و رواج حدیث در حوزه شیعه شده است. در همین سال‏ها، مدرسه حدیثی شیعه در کوفه شکل گرفته و تا سال‏های آغازین غیبت صغرا، محلّ آمد و شد طالبان علوم اهل بیت علیهم السلام و مرکز نشر آثار ایشان بوده است. مسجد کوفه در کنار محافل گوناگون علمی در این شهر، کوفه را به مرکز پُررونق فقه و حدیث شیعه تبدیل ساخته است.

1.. الفهرست: ص ۱۱۲ ش ۲۳۰.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
34

به نظر می‏رسد حسین بن سعید نیز در باره این قیام و مانند آن، چنین دیدگاهی داشته و به پرهیز از چنین حرکت‏هایی گرایش داشته است. شاهد این مطلب، روایاتی از او است که بر بی‏ثمر ماندن قیام‏های بنی حسن علیه السلام دلالت دارند.۱ بر اساس روایتی که نام حسین بن سعید در سند آن ذکر شده است، امام صادق علیه السلام می‏فرماید:

در کتاب فاطمه علیها السلام می‏نگریستم. هیچ فرمان‏روایی که فرمان براند، نیست مگر این که نام او و پدرش در آن نوشته شده است. در این کتاب برای فرزندان حسن علیه السلام چیزی نیافتم.۲

از دیگر رخدادهای این سال‏ها در شهر کوفه، شورش یکی از فرزندان امام کاظم علیه السلام به نام عبّاس است.۳ او به تحریک یکی از کارگزاران دولت عبّاسی به نام حمید بن عبد الحمید، مردم را به خلافت برادرش امام رضا علیه السلام، دعوت کرد و ایشان را به عنوان خلیفه پس از مأمون معرّفی نمود. عبد الحمید به او وعده همکاری داده و گفته بود: «به طرفداری از برادرت قیام کن و بدان که کوفیان تو را همراهی خواهند کرد». زمانی که عبّاس، دعوت خویش را به مردم کوفه اعلان نمود، برخی از اهل کوفه او را همراهی کردند و دعوتش را پذیرفتند؛ ولی شیعیان در مقابل او موضعگیری کردند و گفتند: «ما با مأمون کاری نداریم. اگر ما را فقط به سوی برادرت دعوت کنی، با تو هستیم». او در پاسخ گفت: «من شما را بعد از مأمون به سوی برادرم دعوت می‏کنم». این مسئله موجب شد شیعیان کوفه از حمایت او دست کشیدند و او را رها ساختند.۴

به این ترتیب، دو قیام علوی در دوران حضور حسین بن سعید در کوفه، رخ داده که هیچ یک مورد نظر شیعیان و نزدیکان ائمّه علیهم السلام نبوده و آنان به جریان‏های سیاسی فعّال

1.. ر.ک: الإمامة و التبصرة: ص ۵۰ ح ۳۴ و ص ۵۱ ح ۳۶.

2.. «كُنتُ أنظُرُ فی كِتابِ فاطِمَةَ علیها السلام، فَلَيسَ مَلِكٌ يَملِكُ إلّا و هُوَ مَكتوبٌ بِاسمِهِ و اسمِ أبيهِ، فَما وَجَدتُ لِوُلِد الحَسَنِ علیه السلام فيهِ شَيئاً» (الکافی: ج ۱ ص ۲۴۲ ح ۸).

3.. این حادثه، حوالی سال ۲۰۲ ق بوده است (ر.ک: تاریخ الکوفة: ص ۴۱۲).

4.. ر.ک: تاریخ الکوفة: ص ۴۱۲.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1152
صفحه از 336
پرینت  ارسال به