گرایشی نشان ندادهاند. در واقع، اهتمام شیعه در آن روزگار، حفظ میراث اهل بیت علیهم السلام و سامانبخشی به معارف ایشان بوده است. حسین بن سعید نیز از گرایشها و جریانهای سیاسی حاکم دوری گزیده و با بهرهگیری از نشاط علمی حاکم بر حوزههای شیعی در این دوران، به دانشاندوزی نزد اساتید گوناگون پرداخته تا توشه مناسب برای نگارش کتابهایی جامع در حوزه فقه اهل بیت علیهم السلام را فراهم آورد.
حیات علمی و گستره آن
حسین بن سعید، از راویانی است که نام او با سه حوزه کوفه، اهواز و قم گره خورده است. او در کوفه تولّد یافته
و اصالت کوفی دارد. پس از گذرانِ سالهایی از زندگی، به همراه برادرش حسن ـ که او نیز از دانشوارن برجسته شیعه به شمار میآید ـ رهسپار اهواز شده و روزگاری در این دیار سکنا گزیده است. پس از آن، راهی قم شده و سالیان پایانی عمر خویش را در این شهر سپری نموده است.۱ با این که در منابع رجالی و کتابهای تراجم موجود، در باره چگونگی گذر سالیان عمر او در این سه حوزه سخنی گفته نشده، میتوان به قرائنی در باره جغرافیای زندگی و پیوند او با این سه حوزه دست یافت.
مطالعه تاریخ شیعه نشان میدهد شیعیان و راویان امامیّه از همان سالهای نخست در نقاط گوناگون عالم اسلام حضور داشتهاند. از سوی دیگر، شهر کوفه مرکز علمی شیعیان و محلّ حضور عالمان و محدّثان بزرگ امامیّه به شمار میآید. بدون تردید، دوران امامت امام باقر و امام صادق علیهما السلام عصر طلایی حدیث امامیّه است که موجب پرورش راویان فقیه و رواج حدیث در حوزه شیعه شده است. در همین سالها، مدرسه حدیثی شیعه در کوفه شکل گرفته و تا سالهای آغازین غیبت صغرا، محلّ آمد و شد طالبان علوم اهل بیت علیهم السلام و مرکز نشر آثار ایشان بوده است. مسجد کوفه در کنار محافل گوناگون علمی در این شهر، کوفه را به مرکز پُررونق فقه و حدیث شیعه تبدیل ساخته است.