33
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

ولایت‏عهدی مأمون را با شرط عدم دخالت در امور سیاسی و حکومتی پذیرفت.۱ شیعیان ائمّه علیهم السلام، عموماً از دستگاه حاکم و سیاست‏های خلفا ناخشنود بودند و بجز افرادی معدود که از باب تقیّه و با اذن امام علیه السلام به عرصه سیاست روز وارد می‏شدند، دیگران از حضور در پست‏های حکومتی و فعالیّت‏های سیاسی روی‏گردان بودند. البتّه گاهی فعّالیت‏های سیاسی و انقلابی بر ضدّ سیاست حاکم انجام می‏شدند که زود از ناحیه خلفا و حاکمان شهرها سرکوب شده‏اند.

در دوران حضور حسین بن سعید در شهر کوفه، قیام‏هایی از جانب شیعیان به وقوع پیوست که همگی با ناکامی همراه بوده است. حرکت‏های انقلابی متعدّد در این دوران، نشان دهنده فعّالیت‏های سیاسی و انقلابی شیعیان علیه خلفای جور است. برای نمونه می‏توان به قیام محمّد بن ابراهیم۲ معروف به ابن طباطبا اشاره نمود که از نوادگان امام حسن علیه السلام است و قیام او یک قیام علوی به شمار می‏آید. این قیام در سال ۱۹۹ ق و در دوران مأمون عبّاسی رخ داده است.۳

قیام ابن طباطبا، از نخستین قیام‏هایی است که پس از پیروزی مأمون بر برادرش امین، در میان علویان به وقوع پیوسته است. بر اساس برخی گزارش‏ها، امام رضا علیه السلام این نوع حرکت‏ها و قیام‏ها را نافرجام و بی‏نتیجه دانسته و از قبل شکست آنها را پیش‏بینی فرموده و ایشان را همراهی ننموده است.۴ به طور کلّی در مورد قیام‏های فرزندان امام حسن علیه السلام، روایاتی در منابع موجودند که از بی‏ثمر ماندن آنها حکایت دارند. به همین دلیل، ائمّه علیهم السلام و بسیاری از شیعیان، از همراهی عملی با چنین حرکت‏هایی خودداری نموده‏اند.

1.. ر.ک: الإرشاد: ج ۲ ص ۲۶۰.

2.. محمّد بن ابراهیم طباطبا، از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام و از امامان زیدیّه، در ۱۹۹ ق در کوفه علیه حکومت مأمون عبّاسی قیام کرد و مدّتی بر کوفه و نواحی آن تسلّط یافت. قیام او به قیام ابن طباطبا معروف است. جدّ او، اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابی‏طالب علیهما السلام است. ابن طباطبا را سرسلسلۀ سادات طباطبایی به شمار آورده‏اند.

3.. ر.ک: تاریخ الکوفه: ص ۴۰۶.

4.. ر.ک: عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج ۱ ص ۲۲۴ ح ۹.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
32

برخی از روایات حسین بن سعید به چشم می‏خورد، ردّ اتّهام غلو از برخی یاران امام صادق علیه السلام است که در فضای حاکم بر آن روزگار، به ناحق به غلو متّهم شده بودند.۱ افزون بر این، از او روایات فراوانی در باب دانش امام نقل شده که در ساختن تصویر صحیح از جایگاه امامت مؤثّر است و از پاره‏ای انحرافات فکری و فرهنگی در حوزه شناخت امام جلوگیری می‏کند.۲

در برخی گزارش‏ها قرائنی وجود دارند که نشان می‏دهند تلاش حسین بن سعید و برادرش در تبیین جایگاه واقعی امام علیه السلام و آشنا ساختن مردم با افکار صحیح و راه درست، منحصر در نگارش روایات و اخبار نبوده است. بر اساس گزارشی، حسن بن سعید در تشیّع و هدایت برخی از شخصیت‏های بزرگ اهواز و آشنا ساختن آنان با امام رضا علیه السلام نقش مهمّی داشته است. این افراد - که در میان آنها نام علی بن مهزیار اهوازی نیز به چشم می‏خورد - به واسطه حسن بن سعید به محضر امام رضا علیه السلام رسیده و به فیض تشیّع نائل گردیده‏اند. پس از این ماجرا، خدمات فراوانی از سوی این افراد انجام شد که نمونه آن، پذیرش وکالت ائمّه علیهم السلام از سوی علی بن مهزیار است.۳

حیات سیاسی

دوران حیات حسین بن سعید، هم‏زمان با تسلّط همه‏جانبه خلافت بنی عبّاس بر جوامع اسلامی بوده و خلفای این دوران، هرگز از اندیشه محدود نمودن امامان شیعه و فشار آوردن بر شیعیان غافل نبوده‏اند.۴ بنای شیعیان در این عصر، دوری گزیدن از مناصب حکومتی و پرهیز از سیاست حاکم است، به گونه‏ای که امام رضا علیه السلام، منصب

1.. ر.ک: بصائر الدرجات: ص ۲۵۷ ح ۸، اختیار معرفة الرجال: ج ۲ ص ۷۰۸ ش ۷۶۴.

2.. محمّد بن حسن صفّار در کتاب بصائر الدرجات، نزدیک به دویست روایت در بارۀ مقام بلند ائمّه علیهم السلام و علم ایشان از حسین بن سعید آورده است.

3.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۵۴ ش ۵۲۴۳، اختیار معرفة الرجال: ج ۲ ص ۸۲۷ ش ۱۰۴۱، خلاصة الأقوال: ص ۹۹ ش ۳.

4.. ر.ک: تاریخ حدیث شیعه: ص ۳۰۷.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1331
صفحه از 336
پرینت  ارسال به