ولایتعهدی مأمون را با شرط عدم دخالت در امور سیاسی و حکومتی پذیرفت.۱ شیعیان ائمّه علیهم السلام، عموماً از دستگاه حاکم و سیاستهای خلفا ناخشنود بودند و بجز افرادی معدود که از باب تقیّه و با اذن امام علیه السلام به عرصه سیاست روز وارد میشدند، دیگران از حضور در پستهای حکومتی و فعالیّتهای سیاسی رویگردان بودند. البتّه گاهی فعّالیتهای سیاسی و انقلابی بر ضدّ سیاست حاکم انجام میشدند که زود از ناحیه خلفا و حاکمان شهرها سرکوب شدهاند.
در دوران حضور حسین بن سعید در شهر کوفه، قیامهایی از جانب شیعیان به وقوع پیوست که همگی با ناکامی همراه بوده است. حرکتهای انقلابی متعدّد در این دوران، نشان دهنده فعّالیتهای سیاسی و انقلابی شیعیان علیه خلفای جور است. برای نمونه میتوان به قیام محمّد بن ابراهیم۲ معروف به ابن طباطبا اشاره نمود که از نوادگان امام حسن علیه السلام است و قیام او یک قیام علوی به شمار میآید. این قیام در سال ۱۹۹ ق و در دوران مأمون عبّاسی رخ داده است.۳
قیام ابن طباطبا، از نخستین قیامهایی است که پس از پیروزی مأمون بر برادرش امین، در میان علویان به وقوع پیوسته است. بر اساس برخی گزارشها، امام رضا علیه السلام این نوع حرکتها و قیامها را نافرجام و بینتیجه دانسته و از قبل شکست آنها را پیشبینی فرموده و ایشان را همراهی ننموده است.۴ به طور کلّی در مورد قیامهای فرزندان امام حسن علیه السلام، روایاتی در منابع موجودند که از بیثمر ماندن آنها حکایت دارند. به همین دلیل، ائمّه علیهم السلام و بسیاری از شیعیان، از همراهی عملی با چنین حرکتهایی خودداری نمودهاند.
1.. ر.ک: الإرشاد: ج ۲ ص ۲۶۰.
2.. محمّد بن ابراهیم طباطبا، از نوادگان امام حسن مجتبی علیه السلام و از امامان زیدیّه، در ۱۹۹ ق در کوفه علیه حکومت مأمون عبّاسی قیام کرد و مدّتی بر کوفه و نواحی آن تسلّط یافت. قیام او به قیام ابن طباطبا معروف است. جدّ او، اسماعیل بن ابراهیم بن حسن بن حسن بن علی بن ابیطالب علیهما السلام است. ابن طباطبا را سرسلسلۀ سادات طباطبایی به شمار آوردهاند.
3.. ر.ک: تاریخ الکوفه: ص ۴۰۶.
4.. ر.ک: عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج ۱ ص ۲۲۴ ح ۹.