فرشتگان، روشن گردد. به راستی آیا مراد این است که فرشتگان و موجودات غیر مادّی، صندوق مادّی را بر دوش گرفته و از جایی به جای دیگر منتقل نمودهاند؟ صاحب مجمع البیان، در باره مفهوم حمل فرشتگان، دو قول مطرح نموده که یکی از آنها با روایت امام باقر علیه السلام سازگار است:
دشمنان بنى اسرائيل وقتى بر آنان مسلّط شدند، آن صندوق را بردند و در بتخانه خويش گذاشتند. صبح كه رفتند، ديدند تمام بتهايشان واژگون شده است. با ديدن آن وضع، صندوق را از بتخانه بيرون بردند و در گوشهاى از شهر گذاردند؛ ولى گرفتارىهاى پى در پى و مختلف مانند ابتلا به وبا و بيمارىهاى ديگر و مرگ و ميرى كه در ميان آنان شيوع يافت، آنها را به اين فكر انداخت كه صندوق را به بنى اسرائيل باز گردانند. از این رو، آن را روى چرخى قرار دادند و به دو گاو بستند. در اين هنگام، فرشتگان آن را راندند و به بنى اسرائيل رسانيدند. بنا بر اين، معناى حمل ملائكه اين است كه آنها با راندن گاوها، صندوق را به مقصد رساندند، همان طور كه وقتى كسى بگويد اثاث خود را به مکّه حمل کردم، معنايش اين است که سبب حمل آنها به مکّه خودم بود (نه این که آنها را به دوش گرفتم و بردم).۱
بر اساس این قول، مراد از حدیث شریف، این نیست که فرشتگان به شکل گاو در آمدند و صندوق را بر پشت خود حمل کردند؛ بلکه آنها با تسخیر دو گاو، هدایت آن دو را به دست گرفته و صندوق را به مقصد رساندند. در واقع، فرشتگان فقط سبب حمل بودهاند و با تصرّف در اجزای عالم، زمینه جابهجایی صندوق به وسیله دو گاو را فراهم آوردهاند. به بیان دیگر، جابهجایی صندوق به وسیله فرشتگان، ممکن است به صورتها و شکلهای مختلف انجام شود که یکی از آنها، جابهجایی به وسیله گاوهاست.
علّامه بلاغی در تفسیر آلاء الرحمن، ضمن نقل روایت امام باقر علیه السلام، در تحلیل آن به برخی نقلهای موجود در کتابهای یهودیان استناد نموده، مینویسد:
بر فرض صدور این روایت از جانب امام باقر علیه السلام، در کتب یهود صورتی از حقیقتی