آن [چيزى كه آن را فرا مىخواندند] علی بن ابی طالب است، زمانی که جایگاه او در نزد خداوند را ببیند، به خاطر آنچه در باره ولایتش کوتاهی کردند، دستانشان را به دهان میگزند.
این آیه در باره کافران است که پیوسته تقاضا میکردند قیامت واقع شود؛ ولی زمانی که نشانههای عذاب را از نزدیک میبینند، چهرههایشان از ترس سیاه میشود. بدون تردید، مورد آیه قیامت و رستاخیز است که بر مقام امیر مؤمنان علیه السلام تطبیق داده شده است.
همچنین در روایت دیگری از امام کاظم علیه السلام نقل میکند که در پاسخ سؤال در باره آیه (ذلِكَ بِأَنَّهُ كانَتْ تَأْتيهِمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ) فرمود:
۰.البَيِّناتُ هُمُ الأَئِمَّةُ علیهم السلام.۱
دلایل آشکار، ائمّه علیهم السلام هستند.
و - بیان مستند قرآنی احکام و امور معرفتی
در میان احادیث تفسیری اهل بیت علیهم السلام، روایاتی وجود دارند که پس از بیان حکم، مستند قرآنی آن بیان میشود. در این گونه روایی، به صورت غیر صریح، زمینه فهم صحیح از آیه فراهم میآید؛ زیرا میتوان از همسویی آیه با حکمی که برای آن به آیه استناد شده، به مدلول صحیح آیه و شیوه تطبیق آن بر احکام رهنمون شد. این گونه روایی، در فهم و تبیین آیات مؤثّر است و میتوان از آن در گونه مفهومشناسی آیه یاد کرد. در عین حال، چون در چنین روایاتی، به صراحت به بیان مفهوم آیات پرداخته نشده است، آنها را به صورت مستقل ذکر میکنیم. در نگاه نخست به نظر میآید چنین روایاتی، در پی تبیین آیه نیستند؛ ولی با دقّت در آنها، فرصت و زمینه مناسبی برای فهم معنا و مقصود آیه مورد استناد ایجاد میشود.
در این روش، گاه معصوم پس از بیان مطلب، عبارتهایی همچون «فإنّ اللّٰه عز و جل يقول»، «أما يقرؤون القرآن»، «أما سمعت اللّٰه عز و جل يقول» آورده و سپس به آیات قرآن