301
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

وَإيتاءِ ذِي الْقُرْبى) فرمود:

۰.العَدلُ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله، وَ الإحسانُ عَلِيُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام، و ذِي القُربىٰ فاطِمَةُ و أولادُها علیهم السلام.۱

«عدل»، رسول خدا صلی الله علیه و اله و «احسان»، علی بن ابی طالب علیه السلام و «ذی القربى»، فاطمه زهرا و فرزندانش علیهم السلام هستند.

حسین بن سعید نقل می‏کند که امام صادق علیه السلام در باره آیه (فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى‏ إِنِّی أَنَا اللّٰه رَبُّ الْعالَمين)۲ فرمود:

۰.شَاطِئُ الْوَادِ الْأَيْمَنِ الَّذي ذَكَرَهُ اللّٰهُ تَعالىٰ في كِتابِهِ هُوَ الفُراتُ، و الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَربَلاءُ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و اله.۳

(جانب راستِ وادى) که خداوند متعال در کتابش آن را ذکر نموده، فرات است و (جايگاه مبارک) کربلاست و (آن درخت) محمّد صلی الله علیه و اله است.

ه‍ - جری و تطبیق آیه

در جری و تطبیق، مفاهیم عام و مطلق یا معانی باطنی قرآن بر مصداق‏های جدیدی که در عصر نزول سابقه نداشته، انطباق داده می‏شود. به بیان دیگر، در این گونه، الفاظ و آیات قرآن بر مصداق‏هایی غیر از آنچه آیات در باره آنها نازل شده، منطبق شده‏اند. در چنین روایاتی، دلالت آيات بر مصداق‏ها، مطابق با ظاهر الفاظ قرآن نبوده و فهم آن بر مبناى قواعد ادبيّات عرب و اصول محاوره براى همگان ميسّر نيست. علّامه طباطبایی برای نخستین ‏بار در تفسیر المیزان‏، برای چنین روایاتی، از اصطلاح «جری و انطباق» بهره‏ گرفته است.۴ تعداد قابل توجّهی از روایات تفسیری، به تطبیق برخی آیات قرآن بر اهل بیت و دوستان و دشمنان ایشان اختصاص دارد و ایشان را به عنوان مصداق آیه

1.. تفسیر فرات الکوفی: ص ۲۳۶ ح ۳۲۱.

2.. قصص: آیۀ ۳۰.

3.. کامل الزیارات: ص ۱۰۹ ح ۱۰۸.

4.. ر.ک: الميزان فى تفسير القرآن: ج ‏۱ ص ۴۱.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
300

بُعد باطنی آن مرتبط است. امام باقر علیه السلام در پاسخ فضيل بن يسار که از ایشان در باره ظَهر و بطن قرآن پرسيد، فرمود:

۰.ظَهرُهُ تَنزيلُهُ، و بَطنُهُ تَأويلُهُ.۱

ظاهر قرآن، همان تنزيل و باطن قرآن، تأويل آن است.

بنا بر این، تأویل، همان بُعد باطنی و پنهان آیات است که فراتر از معنای ظاهری و تنزیلی است. این معنا از تأویل، با ریشه لغوی این واژه نیز هماهنگ است؛ زیرا تأویل در لغت به معنای رجوع و بازگشت است۲ که می‏توان در اصطلاح، آن را به معنای باز گرداندن و متوجّه ساختن معنای لفظ به معنا و مقصود حقیقی آن دانست. از این رو تأویل، بازگشت از ظاهر لفظ به حقیقت و عمق معنا و مقصود متکلّم است. روایات تأویلی، اخباری هستند که به گونه‏ای، از ابعاد و لایه‏های باطنی و عمیق آیات سخن می‏گویند. بى‏گمان، فراگيرى تأويل آیات جز از طريق پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و اهل بيت ایشان علیهم السلام، ممكن نخواهد بود.۳ از حسین بن سعید، بیش از ۱۴ روایت از ره‏نمودهای تأویلی اهل بیت علیهم السلام، گزارش شده است.۴ او از امام صادق علیه السلام نقل می‏کند که در باره آیه (كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَفَرْعُها فِي السَّماءِ) فرمود:

۰.النَّبِيُّ وَ الأَئِمَّةُ هُمُ الأَصلُ الثّابِتُ، وَ الفَرعُ الوَلايَةُ لِمَن دَخَلَ فيها.۵

پیامبر و امامان، ریشه استوار [این درخت] هستند و شاخه‏[ی آن]، ولایت است، برای کسانی که آن را می‏پذیرند.

همچنین او از امام باقر علیه السلام نقل می‏کند که در باره آیه (إِنَّ اللّٰه يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسانِ

1.. بصائر الدرجات: ص ۲۱۶.

2.. ر.ک: معجم مقاییس اللغة: ج ۱ ص ۱۵۹، مفردات غریب القرآن: ص ۹۹، لسان العرب: ج‏۱۱ ص ۳۲.

3.. در این باب، حسین بن سعید روایات متعدّدی را از ائمّه علیهم السلام نقل نموده است. برای نمونه از امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند: «إنَّ اللّٰهَ تَبارَكَ و تَعالىٰ عَلَّمَ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله الحَلالَ وَ الحَرامَ وَ التَّأويلَ، فَعَلَّمَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله عَلِيّاً علیه السلام كُلَّهُ» (بصائر الدرجات: ص ۳۱۰ ح ۴).

4.. ر.ک: فصل سوم: رقم ۳۳، ۹۷، ۱۲۰، ۱۴۷، ۱۶۳، ۱۶۴، ۱۹۵، ۲۱۹، ۲۹۵، ۳۱۱، ۳۱۲، ۳۱۳، ۳۱۶، ۳۱۷.

5.. بصائر الدرجات: ص ۸۰ ح ۱.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1301
صفحه از 336
پرینت  ارسال به