295
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

خلاف گونه پیش، در این جا به توضیح واژه خاص در آیه پرداخته نمی‏شود، بلکه در مواردی که معنای آیه چندان روشن و واضح نیست، امام به کشف مراد و منظور خداوند از آیه می‏پردازد و آن را برای مخاطبان کلام وحی آشکار ساخته و توضیح می‏دهد. به بیان دیگر، در این گونه روایی، امام علیه السلام به بیان مدالیل آیات و استخراج احکام و معارف از آنها پرداخته و گاهی نکاتی را پیرامون معارف مرتبط با آیه بیان می‏کند و یا به پرسش اصحاب، پیرامون آیه پاسخ می‏دهد.

این گونه روایی، دارای شکل‏های گوناگونی است که در تمام آنها به مدلول ظاهری آیه‏ای از قرآن اشاره می‏شود و مقاصد آن تبیین می‏گردند. گاهی به صراحت، امام علیه السلام بر کرسی تدریس تفسیر نشسته و آیه‏ای از آیات را تفسیر نموده است. حسین بن سعید از امام باقر علیه السلام نقل می‏کند که در تفسیر آیه (فَكُبكِبُوا فيها هُم وَالغاوُونَ)۱ فرمود:

۰.هُم قَومٌ وَصَفوا عَدلاً بِأَلسِنَتِهِم ثُمَّ خالَفوهُ إلىٰ غَيرِهِ.۲

آنان مردمى هستند كه به زبان، دم از عدالت مى‏زنند، ولى در عمل بر خلاف آن رفتار مى‏كنند.

همچنین نقل می‏کند: ابو بصير از امام صادق علیه السلام در باره آیه (قُوا أَنفُسَكُم وَ أَهليكُم ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِجارَةُ)۳ پرسید: «من از نفس خود نگهدارى ‏می‏کنم؛ امّا چگونه زن و فرزند را از آتش دوزخ حفظ كنم؟». امام علیه السلام در پاسخ فرمود:

1.. شعرا: آیۀ ۹۴.

2.. الکافی: ج ۱ ص ۴۷ ح ۴.

3.. تحريم: آیۀ ۶.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
294

واژگان قرآنیِ «الرغبة و الرهبة»،۱ «التضرّع»،۲ «التبتّل»۳ و «ابتهال»۴ فرمود:

۰.ذَكَرَ الرَّغبَةَ؛ و أبرَزَ باطِنَ راحَتَيهِ إلىَ السَّماءِ، و هٰكَذَا الرَّهبَةُ؛ و جَعَلَ ظَهرَ كَفَّيهِ إلَى السَّماءِ، و هٰكَذا التَّضَرُّعُ؛ و حَرَّكَ أصابِعَهَ يَميناً و شِمالاً، وهٰكَذا التَّبَتُّلُ؛ و يَرفَعُ أصابِعَهُ مَرَّةً و يَضَعُها مَرَّةً، و هٰكَذا الاِبتِهالُ؛ و مَدَّ يَدَهُ تِلقاءَ وَجهِهِ إلَى القِبلَةِ. و لا يَبتَهِلُ حَتّىٰ تَجرِي الدَّمعَةُ.۵

رغبت آن است كه آدمى كف دست خود را رو به سوی آسمان كند و رهبت آن است كه پشت دست‏ها را به طرف آسمان بلند کند و تضرّع آن است که انگشتان خود را به سمت راست و چپ حرکت دهد و تبتّل آن است که دست‏ها را یک‏ بار بالا برد و بار دیگر فرو نهد و ابتهال آن است که دستش را در مقابل صورتش به سوی قبله بگشاید و اشک از دیدگانش جاری گردد.

ب - مفهوم‏شناسی ظاهرِ آیه

در برخی روایات، مراد خداى متعال در آیات قرآن، با توضیحات ائمّه علیهم السلام آشكار شده و از ‏پیام‏های آیات پرده‏برداری می‏شود. این گونه روایی، که بیش از سایر گونه‏ها با مفهوم تفسیر سازگار است۶، بیش از ۱۴۰ روایت تفسیری حسین بن سعید را در بر می‏گیرد.۷ بر

1.. (فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ يَحْـيى‏ وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كانُوا يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ يَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كانُوا لَنا خاشِعين) (انبیا: آیۀ ۹۰).

2.. (ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) (اعراف: آیۀ ۵۵).

3.. (وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَتَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً) (مزمل: آیۀ ۸).

4.. (فَمَن حَاجَّكَ فِيهِ مِن بَعدِ ما جاءَكَ مِنَ العِلمِ فَقُل تَعَالَوا نَدعُ أَبنَاءَنا وَ أَبنَاءكُم وَ نِسَاءَنا وَ نِسَاءَكُم وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُم ثُمَّ نَبتَهِل فَنَجعَل لَعنَةَ اللّٰه عَلَى الْكاذِبِينَ) (آل عمران: آیۀ ۶۱).

5.. الکافی: ج ۲ ص ۴۸۰ ح ۳.

6.. علّامۀ طباطبایی، تفسیر را به معناى بيان معانى آيات قرآنى و كشف مقاصد و مداليل آن می‏داند (ر.ک: الميزان فى تفسير القرآن: ج ‏۱ ص ۴).

7.. ر.ک: فصل سوم: رقم ۱، ۳، ۱۱، ۱۲، ۱۵، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲، ۲۳، ۲۴، ۲۵، ۲۶، ۲۷، ۲۸، ۲۹، ۳۰، ۳۱، ۳۴، ۳۶، ۳۷، ۳۸، ۴۲، ۴۳، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۴، ۵۶، ۵۷، ۵۸، ۵۹، ۶۱، ۶۲، ۶۳، ۶۴، ۶۹، ۷۰، ۷۱، ۷۲، ۷۳، ۷۴، ۷۶، ۷۹، ۸۰، ۸۴، ۸۵، ۸۶، ۹۱، ۹۲، ۹۴، ۹۵، ۱۰۲، ۱۰۸، ۱۰۹،(( ۱۱۰، ۱۱۱، ۱۱۲، ۱۱۳، ۱۱۵، ۱۲۱، ۱۲۳، ۱۲۴، ۱۲۵، ۱۲۶، ۱۲۸، ۱۳۰، ۱۳۱، ۱۳۶، ۱۴۱، ۱۴۲، ۱۴۳، ۱۴۴، ۱۴۵، ۱۴۶، ۱۶۶، ۱۶۸، ۱۶۹، ۱۷۷، ۱۸۱، ۱۸۲، ۱۸۳، ۱۸۴، ۱۸۷، ۱۸۸، ۱۹۳، ۲۰۰، ۲۰۱، ۲۰۲، ۲۰۳، ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۰۸، ۲۱۰، ۲۱۴، ۲۱۸، ۲۲۱، ۲۲۲، ۲۲۴، ۲۲۵، ۲۲۶، ۲۲۷، ۲۲۸، ۲۲۹، ۲۳۰، ۲۳۱، ۲۳۹، ۲۴۲، ۲۴۳، ۲۴۴، ۲۴۵، ۲۵۷، ۲۶۲، ۲۶۷، ۲۷۰، ۲۷۱، ۲۷۲، ۲۷۳، ۲۷۵، ۲۷۶، ۲۷۸، ۲۷۹، ۲۸۲، ۲۸۳، ۲۸۵، ۲۹۰، ۲۹۲، ۲۹۴، ۲۹۶، ۲۹۷، ۲۹۸، ۳۰۰، ۳۰۴، ۳۰۵، ۳۰۹، ۳۲۰، ۳۲۱، ۳۲۲، ۳۲۳، ۳۲۴، ۳۲۵.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1342
صفحه از 336
پرینت  ارسال به