خلاف گونه پیش، در این جا به توضیح واژه خاص در آیه پرداخته نمیشود، بلکه در مواردی که معنای آیه چندان روشن و واضح نیست، امام به کشف مراد و منظور خداوند از آیه میپردازد و آن را برای مخاطبان کلام وحی آشکار ساخته و توضیح میدهد. به بیان دیگر، در این گونه روایی، امام علیه السلام به بیان مدالیل آیات و استخراج احکام و معارف از آنها پرداخته و گاهی نکاتی را پیرامون معارف مرتبط با آیه بیان میکند و یا به پرسش اصحاب، پیرامون آیه پاسخ میدهد.
این گونه روایی، دارای شکلهای گوناگونی است که در تمام آنها به مدلول ظاهری آیهای از قرآن اشاره میشود و مقاصد آن تبیین میگردند. گاهی به صراحت، امام علیه السلام بر کرسی تدریس تفسیر نشسته و آیهای از آیات را تفسیر نموده است. حسین بن سعید از امام باقر علیه السلام نقل میکند که در تفسیر آیه (فَكُبكِبُوا فيها هُم وَالغاوُونَ)۱ فرمود:
۰.هُم قَومٌ وَصَفوا عَدلاً بِأَلسِنَتِهِم ثُمَّ خالَفوهُ إلىٰ غَيرِهِ.۲
آنان مردمى هستند كه به زبان، دم از عدالت مىزنند، ولى در عمل بر خلاف آن رفتار مىكنند.
همچنین نقل میکند: ابو بصير از امام صادق علیه السلام در باره آیه (قُوا أَنفُسَكُم وَ أَهليكُم ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الحِجارَةُ)۳ پرسید: «من از نفس خود نگهدارى میکنم؛ امّا چگونه زن و فرزند را از آتش دوزخ حفظ كنم؟». امام علیه السلام در پاسخ فرمود: