ضرورت تبیین واژگان قرآن برای دستیابی به فهم درست از کلام الهی، در شماری از روایات، توضیح و بیان مفهوم واژگان قرآن آمده است. این روایات را میتوان مصدری مناسب، برای درک صحیح مفهوم واژگان قرآن دانست. بر اساس جستجوی نگارنده، نزدیک به ۲۵ روایت۱ از روایات تفسیری حسین بن سعید، چنین نقشی را ایفا میکنند.۲ در این روایات، مفهوم واژگانی در فهم مراد آیه نقش کلیدی دارند، بیان شده است. برای این منظور، گاهی از واژگان مترادف، که معنای آنها آشکار و واضحتر است، برای توضیح واژگان دشوار استفاده میشود. حسين بن سعيد در روایتی نقل میکند که امام صادق علیه السلام در مورد واژگان «مُكاء» و «تَصديه» در آیه (وَما كانَ صَلاتُهُم عِندَ البَيتِ إِلَّا مُكاءً و َتَصدِيَةً)۳ فرمود:
۰.التَّصفيرُ وَ التَّصفيقُ.۴
[منظور از آن دو، سوت کشیدن و کف زدن [است].
این آیه حکایت از عادت قريش در دوران جاهلیت دارد که با تن عريان خانه خدا را طواف مىكردند و به جاى دعا و تسبيح، سوت مىكشيدند و كف مىزدند.۵ امام علیه السلام برای تبیین آیه، واژگان دشوار آن را به وسیله واژگان روشنتر توضیح داده است.
در برخی روایات، با توجّه به موقعیت قرار گرفتن واژه در آیه، به معنای مناسب با آن جایگاه اشاره شده است. مفهومی که در این موارد از واژه ارائه میشود، با معنای لغوی مناسبت دارد. حسین بن سعید از امام صادق در باره واژه «تضرّع» در آیه (فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَما يَتَضَرَّعُونَ)۶ نقل نموده است:
1.. این آمار و سایر آمارهایی که در ادامه بیان میشود، بر اساس جستجوی نگارنده در بخش اصلی روایات تفسیری حسین بن سعید است و روایات بخش ملحقات، در این آمارها لحاظ نگردیده است.
2.. ر.ک: فصل سوم، رقم ۱۰، ۱۴، ۳۰، ۴۴، ۴۵، ۶۳، ۶۴، ۷۴، ۱۱۸، ۱۳۳، ۱۴۱، ۱۶۸، ۱۷۱، ۱۷۲، ۱۷۳، ۱۷۴، ۱۸۵، ۱۸۹، ۱۹۰، ۲۶۸، ۲۶۹، ۲۸۵، ۳۱۰، ۳۱۴، ۳۲۸.
3.. انفال: آیۀ ۳۵.
4.. معانی الأخبار: ص ۲۹۷ ح ۱.
5.. ر.ک: مجمع البیان فی تفسیر القرآن: ج ۴ ص ۴۶۳.
6.. مؤمنون: آیۀ ۷۶.