کمک میکنند. در شماری از روایات حسین بن سعید، به ترسیم فضای نزول آیات پرداخته شده که در آشنایی با ابعاد تاریخی این کتاب آسمانی و شناخت تاریخی آیات مؤثّر است. حسين بن سعيد در باره سبب نزول آيه پنجاه و پنجم سوره مائده، با سند خود از امام باقر علیه السلام چنین نقل میكند:
روزی رسول خدا صلی الله علیه و اله در مسجد مشغول نماز بود که شخص فقیری از كنار او گذشت. پیامبر به او فرمود: «كسى به تو چيزى داده؟» گفت: آرى، از نزديک مردی گذشتم که به نماز ایستاده و در حال رکوع بود. در این حال، انگشتر خويش را به من داد. سپس با دست به سمت علی علیه السلام اشاره کرد. آن گاه اين آيه نازل شد: (ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آوردهاند؛ همان كسانى كه نماز بر پا مىدارند و در حال ركوع زكات مىدهند). پس رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود: «او ولىّ شما بعد از من است».۱
همچنین او در باره آیات هشتم تا بیست و دوم سوره انسان، از عبيد اللّٰهبن ابى رافع نقل مىكند:۲
حذيفه طعامی را فراهم ساخت و علی علیه السلام را برای خوردن آن فرا خواند و ایشان در حالی که روزه بود، نزد او آمد و با او صحبت نموده و باز گشت. پس در این حال، حذیفه نیمی از طعام را به سوی ایشان فرستاد و آن را به سه بخش تقسیم کرد: بخشی برای ایشان و بخشی برای فاطمه و بخشی را برای خادمشان. سپس در راه، علی بن ابی طالب علیه السلام زنی را دید که به همراه یتیمانش از حال خود و آنها شكايت
1.. «إنَّ رَسولَ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله كانَ يُصَلّي ذاتَ يَومٍ في مَسجِدٍ فَمَرَّ بِهِ مِسكينٌ، فَقالَ لَهُ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله: هَل تُصُدِّقَ عَلَيكَ بِشَيءٍ؟ قالَ: نَعَم، مَرَرتُ بِرَجُلٍ راكِعٍ فَأعطانی خاتَمَهُ؛ و أشارَ بِيَدِهِ فَإذا هُوَ عَليٌّ علیه السلام. فَنَزَلَت هٰذِهِ الآيَةُ: (إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّٰه وَ رَسُولُهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُم راكِعُونَ)، فَقالَ رَسولُ اﷲ صلی الله علیه و اله: هُوَ وَلِیُّكُم بَعدی» (تفسیر فرات الکوفی: ص ۱۲۴ ح ۱۳۶).
2.. این روایت بر خلاف روایات مشهوری است که شأن نزول این آیات را به بیماری حسنین علیهما السلام مرتبط میداند. بر اساس این روایات که با سياق آيات اين سوره بویژه آيۀ (يُوفُونَ بِالنَّذرِ) و آيۀ (وَيُطعِمُونَ الطَّعامَ...) سازگار است، این آیات در بارۀ نذر على علیه السلام و فاطمه علیهما السلام و خادمشان فضّه برای شفای بيماری حسن و حسين علیهما السلام نازل شده است (ر.ک: البرهان فى تفسير القرآن: ج ۵ ص ۵۴۹).