إنَّ فِي القُرآنِ ما مَضىٰ وما يَحدُثُ وما هُوَ كائِنٌ. ۱
همانا در قرآن، آنچه گذشته و آنچه در آينده رخ میدهد و آنچه اکنون موجود است، وجود دارد.
همچنین در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل کرده است:
۰.مِنَ القُرآنِ حَلالٌ و مِنهُ حَرامٌ، و مِنهُ نَبَأُ ما قَبلَكُم و حُكمُ ما بَينَكُم و خَبَرُ ما بَعدَكُم.۲
در قرآن، حلال و حرام، خبر پيشينيان و حكم آنچه ميان شماست و خبر آنچه پس از شماست، آمده است.
ب - تاریخشناسی قرآن
۱. کیفیت نزول: مجموعه آیات و سورههای قرآن، از بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله تا آخرین سال حیات ایشان، در مناسبتها و پیشامدهای گوناگون به طور پراکنده نازل شده است. با این وجود، در برخی آیات قرآن از نزول یکباره قرآن، در ماه مبارک رمضان و شب قدر سخن گفته شده است.۳ علّامه طباطبایی معتقد است قرآنى كه تدريجاً بر رسول خدا صلی الله علیه و اله نازل شده، متّكى بر حقيقتى متعالى و بس بلند است كه از فهم عادی بشر خارج است و دست عقل مادّی از رسیدن به حقیقت، آن کوتاه است و اين حقيقت دفعتاً و به یکباره بر پیامبر نازل شده بود.۴ حسین بن سعید در روایتی، به نقل از امام صادق علیه السلام، زمان نزول هر یک از کتابهای آسمانی را این چنین بیان میکند:
۰.نَزَلَتِ التَّوراةُ في سِتٍّ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، و نَزَلَ الإنجيلُ فِي اثنَي عَشرَةَ لَيلَةً مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، وَ نَزَلَ الزَّبورُ في لَيلَةِ ثَماني عَشرَةَ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، و نَزَلَ القُرآنُ في لَيلَةِ القَدرِ.۵
1.. بصائر الدرجات: ص ۲۱۵ ح ۶.
2.. مختصر بصائر الدرجات: ص ۷۸.
3.. (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ...) (بقره: آیۀ ۱۸۵) (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ) (دخان: آیۀ ۳) (إِنَّا أَنْزَلْناهُ في لَيْلَةِ الْقَدْرِ) (قدر: آیۀ ۱).
4.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج ۲ ص ۱۸.
5.. الکافی: ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۵، تهذیب الأحکام: ج ۴ ص ۱۹۳ ح ۵۵۲.