279
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

إنَّ فِي القُرآنِ ما مَضىٰ وما يَحدُثُ وما هُوَ كائِنٌ. ۱

همانا در قرآن، آنچه گذشته و آنچه در آينده رخ می‏دهد و آنچه اکنون موجود است، وجود دارد.

همچنین در روایت دیگری از امام صادق علیه السلام نقل کرده است:

۰.مِنَ القُرآنِ حَلالٌ و مِنهُ حَرامٌ، و مِنهُ نَبَأُ ما قَبلَكُم و حُكمُ ما بَينَكُم و خَبَرُ ما بَعدَكُم.۲

در قرآن، حلال و حرام، خبر پيشينيان و حكم آنچه ميان شماست و خبر آنچه پس از شماست، آمده است.

ب - تاریخ‏شناسی قرآن

۱. کیفیت نزول: مجموعه آیات و سوره‏های قرآن، از بعثت پیامبر صلی الله علیه و اله تا آخرین سال حیات ایشان، در مناسبت‏ها و پیشامدهای گوناگون به طور پراکنده نازل شده است. با این وجود، در برخی آیات قرآن از نزول یک‏باره قرآن، در ماه مبارک رمضان و شب قدر سخن گفته شده است.۳ علّامه طباطبایی معتقد است قرآنى كه تدريجاً بر رسول‏ خدا صلی الله علیه و اله نازل شده، متّكى بر حقيقتى متعالى و بس بلند است كه از فهم عادی بشر خارج است و دست عقل مادّی از رسیدن به حقیقت، آن کوتاه است و اين حقيقت دفعتاً و به یک‏باره بر پیامبر نازل شده بود.۴ حسین بن سعید در روایتی، به نقل از امام صادق علیه السلام، زمان نزول هر یک از کتاب‏های آسمانی را این چنین بیان می‏کند:

۰.نَزَلَتِ التَّوراةُ في سِتٍّ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، و نَزَلَ الإنجيلُ فِي اثنَي عَشرَةَ لَيلَةً مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، وَ نَزَلَ الزَّبورُ في لَيلَةِ ثَماني عَشرَةَ مَضَت مِن شَهرِ رَمَضانَ، و نَزَلَ القُرآنُ في لَيلَةِ القَدرِ.۵

1.. بصائر الدرجات: ص ۲۱۵ ح ۶.

2.. مختصر بصائر الدرجات: ص ۷۸.

3.. (شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ...) (بقره: آیۀ ۱۸۵) (إِنَّا أَنْزَلْناهُ فی‏ لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرينَ) (دخان: آیۀ ۳) (إِنَّا أَنْزَلْناهُ في‏ لَيْلَةِ الْقَدْرِ) (قدر: آیۀ ۱).

4.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج ‏۲ ص ۱۸.

5.. الکافی: ج ۴ ص ۱۵۷ ح ۵، تهذیب الأحکام: ج ۴ ص ۱۹۳ ح ۵۵۲.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
278

می‏فهمد که بر او نازل می‏شود. رسول خدا صلی الله علیه و اله نبى بوده است. محدّث كسى است كه صدای فرشته را مى‏شنود؛ ولى او را نمى‏بيند.

بر اساس این روایت، پیامبران، حقایق وحیانی را به شکل‏های گوناگون دریافت می‏کنند: گاهی پیامبر، در بیداری فرشته را می‏بیند و صدای او را می‏شنود و زمانی در خواب با فرشته مرتبط می‏گردد. همچنین گاهی تنها با شنیدن صدای فرشته، وحی را دریافت می‏کند.

۲. جامعیت قرآن: موضوع دیگری که در روایات حسین بن سعید، به شناخت ماهیت قرآن کمک می‏کند، مسأله جامعیت قرآن است. جامعیت قرآن، از مباحثی است که پیرامون محور برخی از آیات آن،۱ شکل گرفته است. مفسّران با بهره‏گیری از این آيات به اثبات مسئله جامعیت قرآن پرداخته‏اند؛ امّا در تعیین محدوده فراگیری و این که چه حوزه‏ها، مباحث و مسائلی را در بر می‏گیرد، اختلاف نظر دارند. برخی، جامعیت را در حوزه شرع و احکام آن محدود می‏سازند.۲ برخى نیز جامعیت قرآن را در قلمرو هدایت و تربیت، تفسیر کرده‏اند.۳ حسین بن سعید در روایتی از امام صادق علیه السلام چنین نقل می‏کند:

1.. نحل: آیۀ ۸۹، یوسف: آیۀ ۱۱۱، انعام: آیۀ ۳۸ و ۵۹.

2.. فخر رازى بر این باور است که جامعیت قرآن در محدودۀ دین و شرع معنا مى‏یابد؛ زیرا بیان دین و احکام جز از ناحیۀ قرآن امکان‏پذیر نیست. ایشان در ذیل آیۀ (ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَـيْ‏ءٍ) (انعام: آیۀ ۳۸) در این باره می‏گوید: «مراد از کتاب، همین قرآن است و در این قرآن تمام آنچه دانستن آن و احاطۀ بر آن واجب است، بیان شده است؛ زیرا همه یا بیشتر آیات قرآن دلالت دارند بر این که مقصود از انزال این کتاب، بیان دین خدا و شناخت خداوند و احکام اوست و منظور از جملۀ (ما هيچ چيزى را در كتاب فروگذار نكرده‏ايم)، همۀ آن چیزی است که یک مکلّف بِدان نیازمند است» (مفاتيح الغيب‏: ج ‏۱۲ ص ۵۲۶).

3.. علّامۀ طباطبایی در این باره چنین می‏نویسد: « قرآن، كتاب هدايت است و بر اساس بيان حقايق و معارفى بنیان نهاده شده كه چاره‏اى جز بيان آن برای رسیدن به حقیقت و راه مستقیم نیست. اين كتاب، در بيان جميع آنچه در سعادت دنيا و آخرت آدمى دخيل است، دريغ و كوتاهى نکرده است، همچنان كه آيۀ (وَنَزَّلْنا عَلَيْكَ الْكِتابَ تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ) نیز به همين مضمون آمده مى‏كند» ( الميزان فی تفسير القرآن: ج ‏۷ ص ۸۱).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1352
صفحه از 336
پرینت  ارسال به