سعید، در حوزه شناخت قرآن، راوی بیش از ۳۵ روایت از آموزههای اهل بیت علیهم السلام است که نیمی از آنها مربوط به ترسیم فضای تاریخی آیات میباشد. از این روایات میتوان در گونههای زیر یاد نمود:
الف - ماهیتشناسی قرآن
۱. حقیقت وحی: اساسیترین مسئله در زمینه باورهای قرآنی، بحث در باره وحی و کیفیت نزول حقایق آسمانی است؛ چرا که وحی پایه شناخت کلام خدا به شمار میرود و قرآن که سخن حق تعالی است، به وسیله وحی نازل شده است. قرآن به عنوان کلام الهی، زمانی قابل قبول است که مسئله وحی روشن و پذیرفته شده باشد.۱ از حسین بن سعید در باره فرق میان نبی و رسول و محدّث، روایتی نقل شده است که از آن، اقسام وحی برداشت میشود. بر اساس این حدیث، زراره از امام باقر علیه السلام پرسيد: «چه كسى رسول و چه كسى نبى و چه كسى محدّث است؟». امام علیه السلام فرمود:
۰.الرَّسولُ: الَّذي يَأتيهِ المَلَكُ فَيُحَدِّثُهُ و يُكَلُّمُهُ كَما يُحَدِّثُ أحَدُكُم صاحِبَهُ. وَ النَّبِيُّ: الَّذي يُؤتىٰ في مَنامِهِ؛ نَحوَ رُؤيا إبراهيمَ.
رسول، كسى است كه فرشته نزدش مىآيد و با او سخن مىگويد، چنان كه یکی از شما با همنشین خود حرف مىزند و نبى، كسى است كه فرشته در خوابش میآید، مانند خواب ابراهيم علیه السلام [كه دید فرزندش را قربانى مىكند].
زراره گفت: «چگونه علم مییابد به این که آنچه در خواب دیده، حق است؟». امام علیه السلام فرمود:
۰.بَيَّنَهُ اللّٰهُ حَتّىٰ يَعلَمَ أنَّهُ حَقٌّ و يُنَزِّلُ عَلَيهِ، و قَد كانَ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله نَبِيّاً، وَ المُحَدَّثُ يَسمَعُ الصَّوتَ و لا يَرىٰ شَيئاً.۲
خداوند، حق را بر او آشکار میسازد، به گونهای که به حق بودن آن علم مییابد و