گرفتهاند، یا کرسی آنها را در خود جای داده است؟ امام علیه السلام در پاسخ او فرمود:
همه چیز در کرسی قرار دارد.۱
علامه طباطبایی، در باره مضمون این روایت مینویسد:
ظاهراً اين سؤال و جواب، غريب و نامفهوم است، براى اين كه وقتى اين سؤال جا دارد كه كلمه «كرسى» به دو وجه قرائت شده باشد: يكى به صورت منصوب که معناى جمله چنين مىشود: «آسمانها و زمين، كرسى خدا را در خود جاى دادهاند» و يكى به صورت مرفوع که معناى جمله چنين مىشود: «كرسى خدا آسمانها و زمين را در خود مىگنجاند». در این صورت، جا دارد زراره از امام علیه السلام در باره درستی این دو قرائت سؤال کند. این، در حالی است که در ميان قرائت كنندگان قرآن، كسى جمله را به صورت اوّل قرائت نكرده تا جايى براى اين سؤال باشد.
ایشان در ادامه، وجه دیگری را برای این روایت بیان فرموده است که غرابت را از این سؤال و جواب میزداید:
از ظاهر قضيّه چنين به نظر مىرسد كه سؤال نامبرده، ناشى از يک توهّم عاميانه است كه از كلمه «كرسى»، تختى در نظرشان مىآيد كه در بالاى آسمانها و ما فوق عالم اجسام كار گذاشته شده و احكام عالم جسمانى از آن جا صادر مىشوند. قهراً از اين نقطه نظر، آسمانها و زمين، كرسى را در خود جاى دادهاند، نه كرسى آنها را. بر اساس این تصویر، معناى سؤال، اين است که: چرا با این که آسمانها و زمین، کرسی را در خود جای میدهند، واژه «کرسی» در آیه به صورت منصوب نیامده است؟۲
گونهشناسی روایات تفسیری و کتاب التفسیر حسین بن سعید
نقطه مشترک آموزهها در روایات تفسیری حسین بن سعید، ارتباط با قرآن است. با توجّه به گونهگونی موضوعات آثار حسین بن سعید، چنانچه بخواهیم این روایات را به یکی از آثار او نسبت دهیم، بیش از هر اثر با کتاب التفسیر تناسب دارند. لازمه تفسیری دانستن تمام این گونهها آن است که برای روایت تفسیری، تعریفی عام ارائه کنیم و هر روایتی را