ما در ذیل مباحث و بیانات تفسیری، تا جایی که مقدور بود، به روايات نقل شده از پیامبر صلی الله علیه و اله و ائمّه علیهم السلام، هم از طرق شیعه و هم سنّی اشاره کردهایم.۱
با توجّه به کوشش مؤلّف در بیان روایات تفسیری، بررسی همسویی تفسیر المیزان با روایات تفسیری حسین بن سعید، معیار مناسبی برای ارزیابی تفسیر حسین بن سعید خواهد بود. شایان ذکر است که بررسی همسویی روایات تفسیری حسین بن سعید با تفسیر المیزان، به دو شکل ممکن است: نخست مقایسه آرای تفسیری علّامه طباطبایی در ذیل آیات با مضامین روایات تفسیری حسین بن سعید و دیگر، مقایسه مطالب علّامه در بحث روایی المیزان با روایات تفسیری حسین بن سعید. در این جا تنها به بحث روایی تفسیر المیزان میپردازیم و همسویی روایات حسین بن سعید با مضامین روایی موجود در این بخش را بررسی میکنیم.
از آن جا که اسناد غالب روایات موجود در تفسیر المیزان حذف شدهاند، نمیتوان آمار دقیقی از میزان روایات نقل شده از حسین بن سعید را به دست آورد. در عین حال، نگارنده در جستجوی خود، در میان روایات موجود در تفسیر المیزان، به بیش از هفتاد روایت دست یافت که مطابقت عینی با روایات تفسیری حسین بن سعید دارند. افزون بر این، علّامه طباطبایی در بحث روایی تفسیر المیزان، به روایات فراوانی استناد نموده است که با روایات تفسیری حسین بن سعید، مطابقت مضمونی دارند.۲