در مجموعه روایاتی که در این دو تفسیر همسو و هممضمون هستند، معانی مربوط به تأویل آیات، فراوان به چشم میخورند. در عین حال، برخی نیز مفسِّر معنای ظاهری آیات و بیان شأن نزول آنها هستند.
ب - تفاسیر اجتهادی - روایی
در این گونه از تفاسیر، مفسّر تنها به ذکر روایت بسنده نمیکند؛ بلکه در تفسیر و فهم آیه، کوشش و تلاش خویش را به کار میگیرد و در کنار بهرهگیری از روایات، از عناصر دیگر، نظیر شأن نزول، لغت و برخی دانشهایی که در تبیین آیه مفید هستند، بهره میگیرد. در این تفاسیر، مفسّر به آرای پسندیده و مشهوری که از سوی مفسّران در باره آیه مطرح شده، عنایت دارد و در ذیل آیه از آنها یاد میکند. همسویی روایات حسین بن سعید با آثار چنین مفسّرانی را میتوان با میزان موافقت مضمون روایاتش با آرای مطرح شده در این تفاسیر - که مؤلّف در ذیل آیه از آنها یاد کرده است - روشن نمود. همین اندازه که مضمون روایت تفسیری حسین بن سعید در باره یک آیه، با یکی از آرای گزارش شده از سوی صاحبان این تفاسیر مطابق باشد و صاحب تفسیر نقدی بر آن وارد نساخته باشد، نشانه توجّه صاحب تفسیر به آن مضمون است.
در این جا همسویی تفسیر حسین بن سعید با دو تفسیر ارزشمند التبیان و مجمع البیان را بررسی میکنیم. تفسیر التبيان اثر شیخ طوسى، در قرن پنجم و تفسیر مجمع البيان اثر فضل بن علی طبرسی، در قرن ششم نگارش یافته است.
۱. التبیان: شیخ طوسی در میان دانشمندان شیعه، فردی پرکار است که نگاشتههای فراوانی از او بر جا مانده است. او نزدیک به پنجاه عنوان کتاب در فقه، اصول، تفسیر، کلام، ادعیه، رجال و تاریخ دارد. در علم تفسیر، کتاب گرانقدر التبیان را نگاشته است که نخستین تفسير جامع به شمار میآید.۱ شیخ طوسی در مقدّمه تفسیرش در بیان جایگاه روایات میگوید: