مطابقت عینی و مضمونی روایات این تفاسیر با روایات تفسیری حسین بن سعید، میتوان به مقدار همسویی آنها با یکدیگر پی برد. برای بررسی میزان همسویی اثر حاضر با این دسته از تفاسیر روایی، به مقایسه روایات تفسیری حسین بن سعید با دو تفسیر روایی - که هر دو از تفاسیر قرنهای سوم و چهارم به شمار میآیند - میپردازیم:
۱. تفسیر فرات الکوفی: تفسیر فرات، یکی از کهنترین مصادر تفسیری شیعه است. این کتاب، که به روایات اهل بیت علیهم السلام در تفسیر آیات قرآن کریم منحصر شده، تألیف فرات بن ابراهیم کوفی و در بر دارنده ۷۷۵ حدیث در توضیح و تفسیر آیات است. محتوای روایات، بیشتر به آیاتی اختصاص دارد که در شأن اهل بیت علیهم السلام نازل شدهاند. بیشتر روایات این تفسیر، از معصومان علیهم السلام و شمار زیادی از آنها از امام باقر و امام صادق علیهم السلام است. بخشی نیز از افراد غیر معصوم نقل شده که بیشتر آنها از ابن عبّاس و زید بن علی است.۱
فرات، سهم مهمّی در انتقال احاديث تفسیری حسين بن سعيد اهوازی دارد و از شاگردان وی به شمار میآید. در تفسير فرات تعداد زيادی روايت به نقل از حسين بن سعيد آورده شده که نشان میدهد او در نگارش کتاب خود به شدّت از روایات تفسیری حسین بن سعید تأثیر پذیرفته است. در میان روایات تفسیری فرات، بیش از هشتاد روایت به نقل از حسین بن سعید است. بر اساس جستجوی نگارنده، نزدیک به سی روایت نیز از سایر راویان نقل شده که از نظر محتوا، مطابقت عینی یا مضمونی با روایات حسین بن سعید دارند. برای نمونه حسین بن سعید در تفسیر آیه (بَلْ هُوَ آياتٌ بَيِّناتٌ في صُدُورِ الَّذينَ أُوتُوا الْعِلْمَ)،۲ روایتی نقل نموده که صاحبان دانش را ائمّه علیهم السلام بیان میکند.۳ فرات نیز ذیل این آیه به دو روایت در تأیید این مضمون استناد نموده است.۴
نمونه دیگر، روایتی در تفسیر حسین بن سعید است که علی علیه السلام را یکی از دو والدینی