103
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

دو. روایات موجود در آثار بر جای مانده از حسین بن سعید

منبع بخش دیگری از روایات تفسیری حسین بن سعید، دو کتاب از او با نام‏های الزهد و المؤمن است که تنها آثار بر جای مانده از کتب ثلاثین او به شمار می‏آیند. این دو کتاب، در بر دارنده ۴۴ روایت تفسیری در موضوعات اخلاقی هستند که بر اساس محتوا و گونه روایی، می‏توان آنها را روایت تفسیری به شمار آورد. از این تعداد، تنها شش مورد در سایر منابع روایی نقل شده‏اند و ۳۸ روایت به این دو کتاب اختصاص دارند.

با توجّه به معلوم بودن جایگاه این روایات در کتب ثلاثین حسین بن سعید، در انتساب آنها به کتاب التفسیر تردید وجود دارد؛ زیرا اصل اوّلیه آن است که مؤلّف، هر روایت را در کتاب مناسب خود ذکر کند و از تکرار در سایر کتاب‏ها بپرهیزد. در عین حال، این احتمال وجود دارد که یک روایت، به دلیل مناسبت، در آثار مختلف یک مؤلّف تکرار گردد. چنان که مقایسه روایات کتاب الزهد و کتاب المؤمن، نشان می‏دهد در مواردی این مسئله رخ داده است.۱ از سویی، برخی روایات این دو کتاب، در برخی منابع تفسیری شیعه نقل شده‏اند که این مسئله نشان دهنده مناسبت چنین روایاتی با کتاب تفسیر حسین بن سعید است. برای نمونه، طبرسی در مجمع البیان، در ذیل آیه ۶۰ سوره الرحمان، به روایت شماره ۷۸ کتاب الزهد اشاره نموده و نوشته است:

۰.و روى العيّاشی بإسناده عن الحسين بن سعيد، عن عثمان بن عيسى، عن علی بن سالم قال: سمعت أبا عبد الله علیه السلام يقول:....۲

1.. برای نمونه می‏توان به روایت شمارۀ ۲۴۵ کتاب الزهد و روایت شمارۀ ۶۷ کتاب المؤمن اشاره نمود. همچنین روایت شمارۀ ۴۶ کتاب الزهد و روایت شمارۀ ۷۶ کتاب المؤمن مشابه هستند.

2.. مجمع البیان فی تفسیر القرآن: ج ۹ ص ۳۴۸.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
102

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1108
صفحه از 336
پرینت  ارسال به