77
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

منابع کتاب التفسیر

حسین بن سعید علاوه بر شاگردی و مصاحبت سه امام معصوم (امام رضا، امام جواد و امام هادی علیهم السلام) نزد بسیاری از شاگردان بزرگ امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام نیز به کسب حدیث، فقه، تفسیر قرآن، اخلاق و دیگر معارف پرداخته است. او بیشتر روایات تفسیری خویش را از شماری محدّثان نقل نموده است که در میان آثارشان، کتابی با عنوان تفسیر به چشم نمی‏خورد. حتّی در میان کتاب‏هایی که حسین بن سعید، در طریق نقل آنها قرار دارد، کتابی با عنوان تفسیر نیافتیم. به نظر می‏رسد او روایات تفسیری خویش را با حضور در نزد برخی اساتید و سماع از ایشان فرا گرفته است. از این رو، باید دانسته‏های تفسیری این افراد را منبع تفسیر حسین بن سعید به شمار آورد.

بیشتر روایات تفسیری حسین بن سعید، از اساتید زیر نقل شده:

یک. نضر بن سُويد: نضر بن سويد صيرفى، اهل کوفه و فردی ثقه و صحيح الحديث است.۱ شیخ طوسی از او در میان اصحاب امام كاظم علیه السلام نام می‏برد.۲ دارای كتابی به نام «النوادر» است و جماعتی آن را نقل نموده‏اند.۳ نام او در اسناد احادیث کتب اربعه حدود ۷۲۶۴ بار آمده۵ و نزدیک به ۷۴ مورد از احادیث تفسیری حسین بن سعید، به نقل از اوست.

دو. فضالة بن ايّوب: فضالة بن ايّوب اَزدی از اعراب اصیل، ساکن اهواز و به گفته نجاشی در حديثش ثقه و در دينش مستقيم و از اصحاب امام کاظم علیه السلام است.۶ شیخ طوسی علاوه بر امام کاظم علیه السلام او را در شمار اصحاب امام رضا علیه السلام و فردی ثقه

1.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۴۲۷ ش ۱۱۴۷.

2.. ر.ک: رجال الطوسی: ص ۳۴۵ ش ۵۱۴۷.

3.. ر.ک: رجال النجاشی: ش ۱۱۴۷.

4.. ۵۰۹ روایت با عنوان «نضر بن سوید» و ۲۱۷ روایت با عنوان «نضر».

5.. ر.ک: معجم رجال الحدیث: ج ۲۰ ص ۱۶۴ ش ۱۳۰۶۷ و ص ۱۶۷ ش ۱۳۰۷۴.

6.. ر.ک: رجال النجاشی: ص ۳۱۱ ـ ۳۱۰ ش ۸۵۰.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
76

در فایده نخست خاتمه مستدرک الوسائل، کتاب المؤمن را در شمار منابع مستدرک الوسائل بیان نموده است.۱ با توجّه به این که سراسر آثار یادشده، مشحون از روایات حسین بن سعید است، به نظر می‏رسد چنانچه نسخه‏ای معتمد از کتاب التفسیر و سایر آثار حسین بن سعید در اختیار ایشان بود، از آن یاد می‏نمودند. افزون بر این، کتاب‏شناس نامی، شیخ آقا بزرگ تهرانی، تنها به وجود نسخه‏هایی از کتاب الزهد۲ و کتاب المؤمن۳ و کتاب البهار۴ اشاره نموده است.

در گذشته این کتاب همراه با سایر کتاب‏های حسین بن سعید، به صورت مجموعه‏ای نزد علما و محدّثان بوده و همچون سایر آثار او، نقل‏های فراوانی از آن، به کتب اربعه و سایر منابع روایی شیعه راه یافته است. شاهد این مطلب، گزارش‏هايی هستند که نشان می‏دهند شاگردان او تمام کتاب‏های او را که به کتب ثلاثین شناخته می‏شوند انتشار داده‏اند.۵ برای نمونه شیخ طوسی در شرح حال حسین بن حسن بن ابان، که یکی از افراد مؤثّر در انتشار کتب ثلاثین به شمار می‏آید، می‏نویسد:

حسين بن حسن بن ابان، تمام کتاب‏های حسين بن سعيد را روایت نموده است.۶

با توجّه به این که کتاب التفسیر جزئی از این مجموعه است، مطالب آن، همانند سایر آثار حسین بن سعید، در مجموعه‏های حدیثی شیعه به صورت پراکنده وجود دارد و می‏توان به بازیابی و احیای مجدّد آن پرداخت.

1.. ر.ک: خاتمة مستدرک الوسایل: ج ۱ ص ۱۰.

2.. ر.ک: الذریعة: ج ۱۲ ص ۶۴.

3.. ر.ک: الذریعة: ج ۷ ص ۴۷.

4.. ر.ک: الذریعة: ج ۳ ص ۱۵۷.

5.. این مطلب را می‏توان به وسیلۀ طرق هشتگانۀ ابن نوح به کتاب‏های حسین بن سعید که نجاشی آنها را گزارش کرده است تأیید نمود. در بیشتر این طرق، به نقل تمام کتب ثلاثین به وسیلۀ ناشران تصریح شده است (ر.ک: رجال النجاشی: ص ۵۹ ش ۱۳۶).

6.. «الحسين بن الحسن بن أبان، روى عن الحسين بن سعيد كتبه كلّها» (رجال الطوسی: ص ۴۲۴ ش ۶۱۰۹).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1417
صفحه از 336
پرینت  ارسال به