65
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

جامع‏نگاری، به صورتی مدوّن دانست. با این که در آن سالیان، کتاب‏هایی از این دست تصنیف شده بود و راویانی چون صفوان بن یحیی با نگارش سی کتاب در سی موضوع را می‏توان پیش‏گام در جامع‏نگاری به معنای ثلاثین‏نویسی دانست، ولی اشتهار این نوع جامع‏نگاری به نام حسین بن سعید بوده و در دوره او ثلاثین‏نگاری پخته‏تر شد. این امر سبب گردید تا کتاب‏های دیگران به کتب ثلاثین او تشبیه شوند.

عنوان "ثلاثین"، رفته رفته برای کلّیه کتاب‏های جامع حدیثیِ نگارش‏یافته با همین سبک، عَلَم گردید. امتیاز ویژه و جایگاه تاریخی کتب ثلاثین حسین بن سعید سبب شد تا نمونه و الگویی در جامع‏نگاری برای نویسندگان و محدّثان قرار گیرد، چنان که در کتاب‏های رجالی در وصف بسیاری از نویسندگانی که سی کتاب در سی موضوع نگاشته‏اند، آمده است: «فلان شخص دارای سی کتاب مانند کتاب‏های حسین بن سعید است. برای نمونه، شیخ طوسی در مورد صفوان بن یحیی - که از اساتید حسین بن سعید است - می‏گوید:

وله كتب كثيرة مثل كتب الحسين بن سعيد.۱

این مطلب، بیانگر امتیاز ویژه و موقعیت خاصّ کتب ثلاثین حسین بن سعید در میان سایر آثار است، به طوری که کتاب‏های دیگران، با تألیفات او سنجیده و مقایسه شده‏اند. برخی از افراد دیگری که از این روش برای نگارش بهره برده‏اند و شیخ طوسی ایشان را با وصف «له كتب مثل كتب الحسين بن سعيد» توصیف کرده است، عبارت‏اند از: علی بن مهزيار اهوازی، محمّد بن سنان، محمّد بن أورمة، محمّد بن حسن صفّار قمی، محمّد بن علی صيرفی، موسى بن قاسم بن معاوية بن وهب بجلی و يونس بن عبد الرحمان.۲

بنا بر این، حسین بن سعید و برادرش، از پیش‏گامان اندیشه جامع‏نگاری حدیث، با ترتیب موضوعی خاص هستند که اثر آنها به کتب ثلاثین شهرت یافته است. نام این

1.. الفهرست: ص ۱۴۶ ش ۳۵۶.

2.. ر.ک: الفهرست: ش ۳۷۹، ۶۱۹ - ۶۲۱، ۶۲۴، ۷۱۸ و ۸۱۳.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
64

با وجود شهرت این آثار به نام حسین بن سعید، در کلام برخی کتاب‏شناسان و رجالیان، نام دو برادر در کنار هم ذکر شده و کتب ثلاثین به هر دو نسبت داده شده است. ابو العبّاس نجاشی۱ در شرح حال حسن بن سعيد اهوازی، به مشارکت او با برادرش حسین در نگارش کتب ثلاثین اشاره و تصریح می‏کند که این سی کتاب به نام حسین، شهرت بیشتری دارد. در عین حال، این کتاب‏ها را به هر دو برادر نسبت می‏دهد و می‏نویسد: «كتب ابنَی سعيد كتب حسنة معمول عليها».۲ ابو عمرو کشّی نیز به تناسب در بخش‏هایی از کتاب رجال خویش، از حسن و حسین فرزندان سعید اهوازی یاد می‏کند.۳ وی در معرّفی این دو برادر می‏نویسد:

حسن و حسین، فرزندان سعید بن حمّاد، از موالی علی بن الحسین علیهم السلام بوده... و کتاب‏های بسیاری تصنیف کرده‏اند.۴

قرینه دیگر بر اشتراک دو برادر در تصنیف کتب ثلاثین، عبارت ابن نوح در بیان طریق احمد بن محمّد بن عیسی به کتاب‏های حسین بن سعید است:

امّا طریق مورد اعتماد اصحاب و طریقی که بر آن تکیه می‏شود، آن است که احمد بن محمّد بن عیسی از آن دو (حسن و حسین) روایت کرده است.۵

بنا بر این، تألیف این آثار را باید حاصل مشارکت هر دو برادر دانست.

تلاش این دو برادر برای گردآوری سی عنوان کتاب را می‏توان گامی در جهت

1.. نجاشی، کتاب رجال خود را به عنوان فهرستی برای مؤلّفان آثار شیعه و مصنّفات آنها نگاشته و نام کتاب وی در واقع «فهرست أسماء مصنّفی الشيعة» است. او به کتاب‏های علمای امامیّه آشنایی و آگاهی داشته و به تصریح اهل تحقیق، عالمی دقیق‏ و مطّلع به احوال محدّثان بوده است.

2.. رجال النجاشی: ص ۵۸ ش ۱۳۶.

3.. کشّی در شرح حال محمّد بن سنان، از حسن و حسین فرزندان سعید اهوازی یاد کرده و آنها را عالم، عادل و موثّق خوانده است (ر.ک: اختيار معرفة الرجال: ج ۲ ص ۷۹۶ ش ۹۷۹).

4.. «الحسن و الحسين ابنا سعيد بن حمّاد ... و صنّفا الكتب الكثيرة» (اختيار معرفة الرجال: ج ۲ ص ۸۲۷ ش ۱۰۴۱).

5.. «فأمّا ما عليه أصحابنا و المعوّل عليه ما رواه عنهما أحمد بن محمّد بن عيسى» (رجال النجاشی: ص ۵۹).

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1503
صفحه از 336
پرینت  ارسال به