با مطالعه جغرافیای این مشایخ، معلوم میشود که بیش از نود درصد از اساتید او مربوط به حوزههای کشور عراق یعنی کوفه، بغداد و بصره هستند. اساتید عراقی نیز غالباً کوفی و از فقهای اصحاب ائمّه علیهم السلاماند. بیش از چهار هزار روایت از روایات موجود در کتب اربعه، به وسیله حسین بن سعید از این مشایخ اخذ و نقل شده است.۱ در مقابل، شمار اندکی از مشایخ کمروایت او، منسوب به قم هستند که معلوم میشود بر حیات علمی او تأثیر چندانی نداشتهاند.
از میان مشایخ پُرروایت حسین بن سعید، تنها یکی ساکن اهواز است که روایات فراوانی را از او نقل کرده است. بر اساس شمارش آیة اللّٰه خویی، در کتب اربعه بیش از نهصد روایت از حسین بن سعید به نقل از فضالة بن ایّوب اهوازی موجود است که نشان میدهد فضاله از اساتید اصلی و تأثیرگذار در حیات علمی حسین بن سعید است.
با توجّه به آمار ارائه شده میتوان گفت سالیان تحصیل حسین بن سعید اهوازی، در حوزههای عراق بویژه حوزه کوفه سپری شده است. او بجز یونس بن عبد الرحمان، از تمام فقهای اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام که در دسته سوم از اصحاب اجماع قرار دارند، روایت نقل نموده و بسیاری از روایات فقهی را از طریق این افراد گزارش کرده است. افزون بر این، در میان اساتید او نام برخی از متکلّمان اصحاب ائمّه علیهم السلام به چشم میخورد که عمدتاً ساکن بغداد بودهاند، مانند علی بن منصور که از شاگردان هشام بن حکم بوده و حسن بن علی بن یقطین که فقیه و متکلّم معرّفی شده است و نیز علی بن اسماعیل میثمی که نجاشی در باره او مینویسد: «كان من وجوه المتكلّمين من أصحابنا»۲ و ساکن بصره بوده است.
بر خلاف کثرت مشایخ حسین بن سعید، شاگردان او بسیار اندکاند. آیة اللّٰه خویی، شمار شاگردان او در اسناد کتب اربعه را نوزده نفر ذکر نموده است.۳ برخی از این افراد،