327
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

کتابنامه

۱. آلاء الرحمن فى تفسير القرآن،‏ محمّد جواد البلاغى النجفى، قم: ‏بنياد بعثت، ۱۴۲۰ ق، اوّل.

۲. آیات الأحکام تطبیقی، محمّد فاکر میبدی، قم: مرکز جهانی علوم اسلامی، ۱۳۸۳ ش.

۳. آيات الأحكام، سيّد امير ابو الفتوح جرجانى، تحقيق: ميرزا ولى اللّٰهاشراقى سرابى، تهران: انتشارات نويد، ۱۴۰۴ ق، اوّل.

۴. الإتقان فی علوم القرآن، جلال الدين عبد الرحمن السيوطی (م۹۱۱ ق)، تحقيق: سعيد المندوب، لبنان: دار الفكر، ۱۴۱۶ ق، اوّل.

۵. الاختصاص، [المنسوب] عبد اللّٰهمحمّد بن محمّد بن النعمان (الشیخ المفيد) (م۴۱۳ ق)، تحقيق: علی أكبر الغفّاری و السيّد محمود الزرندی، بيروت: دار المفيد، ۱۴۱۴ ق، دوم.

۶. اختيار معرفة الرجال، أبو جعفر محمّد بن الحسن الطوسی (الشیخ الطوسی) (م۴۶۰ ق)، تصحيح و تعليق: ميرداماد الأسترآبادی، تحقيق: السيّد مهدی الرجائی، قم: مؤسّسة آل البيت علیهم السلام، ۱۴۰۴ ق.

۷. اسباب النزول‏، سيّد محمّدباقر حجّتى، تهران: ‏دفتر نشر فرهنگ اسلامى‏، ۱۳۷۷ ش، ششم.

۸. أسباب نزول القرآن، على بن أحمد الواحدى (م ۴۶۸ ق)، تحقيق: كمال بسيونى زغلول،‏ بيروت:‏ دار الكتب العلميّة، ۱۴۱۱ ق‏، اوّل.

۹. الاستبصار، أبو جعفر محمّد بن الحسن الطوسی (الشیخ الطوسی) (م۴۶۰ ق)، تحقيق و تعليق: السيّد حسن الموسوی، تهران: دار الكتب الإسلاميّة، ۱۳۶۳ ش، چهارم.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
326

پیامبر تلاوت می‏فرماید.۱ بنا بر این، ساحت قرآن از چنین سخنانی که لازمه آن پذیرش تحریف است، بری است و وجود آیه رجم در قرآن را نمی‏توان پذیرفت.۲

1.. ر.ک: تاریخ قرآن: ص ۱۷۰.

2.. نقل روایت در کتاب، دلیل بر پذیرش محتوای آن به وسیلۀ صاحب کتاب نیست، مگر این کهمؤلّف مانند شیخ صدوق در مقدّمۀ کتاب خود به حجّت بودن تمام آنچه روایت نموده، اقرار کند. در حقیقت، روایات از نگاه مؤلّفان بر سه دسته‏ اند: یک. روایاتی که مؤلّف به صحّت محتوای آنها قطع دارد، دو. روایاتی که مؤلّف به بطلان محتوای آنها به قطع رسیده است، سه. روایاتی که مؤلّف به صحّت و بطلان محتوای آنها به قطع نرسیده است. مؤلّفان وظیفه دارند از آوردن دستۀ دوم در کتاب‏های خود خودداری کنند و دلیلی ندارد از دستۀ سوم نیز دوری کنند؛ چرا که ممکن است در روایت اشکالی نباشد. بر این اساس، ممکن است مؤلّف، روایتی را در کتاب خود نقل کند ولی در بارۀ مضمون آن به باور نرسیده باشد. از این رو نمی‏توان از نقل روایت تحریف در آثار حسین بن سعید، او را قائل به تحریف قرآن دانست.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1454
صفحه از 336
پرینت  ارسال به