یعنی تعارض آنها بر اساس قواعد جمع عرفی همچون تقييد، تخصيص و... قابل رفع است.۱ وجود چنین احادیثی در میراث روایی، آشنایی با دانش مختلف الحدیث را برای محدّثان ضروری ساخته است. با این که پدیده اختلاف، به احادیث فقهی اختصاص ندارد، کثرت انتشار احادیث مختلف در حوزه روایات فقهی، بر اهمیّت این دانش در نزد فقیهان افزوده است.
در میان شیعیان، کتاب اختلاف الحديث ابن ابیعمير، يونس بن عبد الرحمان و احمد بن خالد برقی در قرن سوم هجری و کتاب الاستبصار فيما اختلف من الأخبار شيخ طوسی در قرن پنجم و در میان اهل سنّت، افرادی چون: شافعی (م ۲۰۴ ق)، ابن قتيبه (م ۲۷۶ ق) و ابو يحيى زكريّا بن يحيى ساجی (م ۳۰۷ ق)، در حوزه احادیث مختلف کتابهایی تألیف کردهاند.۲ در میان شیعیان، مهمترین کتابی که در باره احادیث مختلف نگاشته شده، کتاب الاستبصار است که شیخ طوسی در آن، نخست احادیث همسو با عنوان باب و در پایان، روایاتی را که با سایر احادیث آن باب اختلاف دارند، بیان میکند و سپس به اختلاف موجود اشاره کرده و راه حلّ جمع میان آنها را بیان میکند.
در میان روایات تفسیری حسین بن سعید، نمونههایی از احادیث مختلف به چشم میخورند که بیشتر به حوزه مباحث فقهی مربوط میشوند، گرچه تعداد این روایات زیاد نیست و محتوای غالب روایات حسین بن سعید با سایر روایات موافق است. در روایات تفسیری او، موارد زیر به عنوان روایات مختلف شناخته میشوند:
۱. توزیع زکات فطره یک نفر بین جمع: حسین بن سعید به نقل از اسحاق بن مبارک روایت میکند:
از امام کاظم علیه السلام در باره صدقه فطره پرسیدم که آیا جزء این آیه: (وَأَقيمُوا الصَّلاةَ وَآتُوا الزَّكاةَ)۳ است؟ فرمود: «آرى، و صدقه به خرما نزد من محبوبتر است؛ زيرا