دين خداست». در این هنگام، ابو بصیر پرسید: «جزء دين خدا؟». امام علیه السلام فرمود:
۰.إي وَ اللّٰهِ مِن دينِ اللّٰهِ، لَقَد قالَ يوسُفُ: (أَيَّتُهَا الْعيرُ إِنَّكُمْ لَسارِقُونَ)۱، و اللّٰهِ ما كانوا سَرَقوا شَيئاً.۲
آرى به خدا، جزء دين خداست، چنان که يوسف گفته است: (اى كاروانيان! قطعاً شما دزد هستيد) در حالی که به خدا سوگند چیزی سرقت نکرده بودند.
با این که در این آیه، سخنی از تقیّه به میان نیامده است، امام، این مسئله اعتقادی را از آیه استنباط نموده و با این بیان، پرده از ابهام موجود در کلام یوسف علیه السلام که برادران خود را دزد خطاب نمود، بر میدارد.
در روایت دیگری نقل میکند که امام باقر علیه السلام از ابو بصیر پرسید: «آیا اهل عراق رجعت را انکار میکنند؟». ابوبصیر گفت: «آری». امام علیه السلام فرمود:
۰.أما يقَرؤونَ القُرآنَ: (وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً)۳ الآيَةَ؟!۴
مگر این آیه از قرآن را نخواندهاند: (و آن روز كه از هر امّتى، گروهى را محشور مىگردانيم)؟!
امام در این روایت، اعتقاد به رجعت را مطرح نموده و سپس به عنوان دلیل، به قرآن متمسّک میشود و نظریّه رجعت را از قرآن استنباط مینماید و نشان میدهد مراد از حشر در این آیه، حشر دنیوی است نه اخروی. بسيارى از بزرگان نیز اين آيه را به مسئله رجعت و بازگشت گروهى از بدكاران و نيكوكاران به همين دنيا در آستانه رستاخيز مربوط مىدانند؛ چرا كه اگر به خود رستاخيز و قيامت اشاره باشد، تعبير به (مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجاً) صحيح نخواهد بود؛ زيرا در قيامت، همه محشور مىشوند، چنان كه خداوند میفرماید: (وَ حَشَرْناهُمْ فَلَمْ نُغادِرْ مِنْهُمْ أَحَداً)۵.۶