وَإيتاءِ ذِي الْقُرْبى) فرمود:
۰.العَدلُ رَسولُ اللّٰهِ صلی الله علیه و اله، وَ الإحسانُ عَلِيُّ بنُ أبی طالِبٍ علیه السلام، و ذِي القُربىٰ فاطِمَةُ و أولادُها علیهم السلام.۱
«عدل»، رسول خدا صلی الله علیه و اله و «احسان»، علی بن ابی طالب علیه السلام و «ذی القربى»، فاطمه زهرا و فرزندانش علیهم السلام هستند.
حسین بن سعید نقل میکند که امام صادق علیه السلام در باره آیه (فَلَمَّا أَتاها نُودِيَ مِنْ شاطِئِ الْوادِ الْأَيْمَنِ فِی الْبُقْعَةِ الْمُبارَكَةِ مِنَ الشَّجَرَةِ أَنْ يا مُوسى إِنِّی أَنَا اللّٰه رَبُّ الْعالَمين)۲ فرمود:
۰.شَاطِئُ الْوَادِ الْأَيْمَنِ الَّذي ذَكَرَهُ اللّٰهُ تَعالىٰ في كِتابِهِ هُوَ الفُراتُ، و الْبُقْعَةُ الْمُبَارَكَةُ هِيَ كَربَلاءُ، وَ الشَّجَرَةُ هِيَ مُحَمَّدٌ صلی الله علیه و اله.۳
(جانب راستِ وادى) که خداوند متعال در کتابش آن را ذکر نموده، فرات است و (جايگاه مبارک) کربلاست و (آن درخت) محمّد صلی الله علیه و اله است.
ه - جری و تطبیق آیه
در جری و تطبیق، مفاهیم عام و مطلق یا معانی باطنی قرآن بر مصداقهای جدیدی که در عصر نزول سابقه نداشته، انطباق داده میشود. به بیان دیگر، در این گونه، الفاظ و آیات قرآن بر مصداقهایی غیر از آنچه آیات در باره آنها نازل شده، منطبق شدهاند. در چنین روایاتی، دلالت آيات بر مصداقها، مطابق با ظاهر الفاظ قرآن نبوده و فهم آن بر مبناى قواعد ادبيّات عرب و اصول محاوره براى همگان ميسّر نيست. علّامه طباطبایی برای نخستین بار در تفسیر المیزان، برای چنین روایاتی، از اصطلاح «جری و انطباق» بهره گرفته است.۴ تعداد قابل توجّهی از روایات تفسیری، به تطبیق برخی آیات قرآن بر اهل بیت و دوستان و دشمنان ایشان اختصاص دارد و ایشان را به عنوان مصداق آیه