تَأمُرُهُم بِما أمَرَهُمُ اللّٰهُ و تَنهاهُم عَمّا نَهاهُمُ اللّٰهُ عَنهُ، فَإن أطاعوكَ كُنتَ قَد وَقَيتَهُم، و إن عَصَوكَ فَكُنتَ قَد قَضَيتَ ما عَلَيكَ.۱
آنها را امر كن به آنچه خدا امر كرده و نهى كن از آنچه خدا نهى كرده است. اگر اطاعتت كردند، كه تو ايشان را حفظ كردهاى و به وظيفهات عمل نمودهاى، و اگر نافرمانیات كردند، خودشان گنهكارند و تو آنچه را بر عهده داشتهاى، ادا كردهاى.
در برخی موارد، کلام امام، ناظر به تفسیر آیهای است که در بیان ایشان، به صورت مستقیم به آن آیه اشاره نشده است. با این که در این موارد، امام علیه السلام مراد الهی از آیه را بیان نموده، متن آیه در روایت نیامده است. بر اساس روایتی از حسین بن سعید، امام صادق علیه السلام فرمود:
۰.ما كَلَّفَ اللّٰهُ العِبادَ كُلفَةَ فَعِلٌ، ولا نَهاهُم عَن شَيءٍ حَتّىٰ جَعَلَ لَهُمُ الاِستِطاعَةَ، ثُمَّ أمَرَهُم و نَهاهُم، فَلا يَكونُ العَبدُ آخِذاً و لا تارِكاً إلّا بِاستِطاعَةٍ مُتَقَدِّمَةٍ قَبلَ الأَمرِ وَ النَّهيِ، و قَبلَ الأَخذِ وَ التَّركِ، و قَبلَ القَبضِ وَ البَسطِ. ۲
خداوند، تكليفى را بر دوش بندگانش ننهاده و آنان را از كارى نهى ننموده، مگر اين كه استطاعت آن را در ايشان قرار داده و سپس به امر و نهی آنان پرداخته است. پس بندهای مؤاخذه و رها نمیشود، مگر به قدر توانی که بر امر و نهی، گرفتن و گشادن و دستگیری و رهایی مقدّم است.
اين حديث به آيه (لا يُكَلِّفُ اللّٰهُ نَفساً إِلَّا وُسعَها)۳ اشاره دارد و توضیحات امام علیه السلام، ناظر به آن است.
همچنین در برخی موارد، بدون اشاره مستقیم یا غیر مستقیم به آیه، به توضیح در باره یک مفهوم یا موضوع قرآنی پرداخته شده است. در روایتی از حسین بن سعید، زمانی که محمّد بن مسلم از امام باقر یا امام صادق علیهما السلام در باره شب قدر پرسید، امام علیه السلام در پاسخ او فرمود: