امّتهاى پیش از شما نیز به خاطر همين روشى كه شما در پيش گرفتهايد، گمراه شدند. آنها هم در اثر زدن بعضى از كتاب را به بعضى ديگر، هلاک شدند. خداى متعال، كتاب را نازل نكرد كه شما به خاطر بعضى از آن، بعضى ديگر را تكذيب كنيد؛ بلكه نازل كرد تا بعضى تصدیق کننده بعض ديگر باشد. پس هر چه از قرآن فهميديد، همان را بگویيد و هر چه را نفهميديد، علمش را به عالمش وا گذاريد.۱
از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام، فهم صحیح قرآن، تنها در پرتو تعالیم معلّمان حقیقی قرآن صورت میگیرد. پس از رسول خدا صلی الله علیه و اله اهل بيت علیهم السلام بر اساس مرجعیتی که رسول خدا برای آنان تبیین کرده است، مرجع فهم قرآن اند. پیامبر با معرّفی اهل بیت و جایگاه آنان در سخنان خود، به سخن ائمّه علیهم السلام حجّيت و اعتبار بخشیدهاند. ایشان در حدیث معروف ثقلین میفرماید:
۰.إنّي تارِكٌ فيكُمُ الثَّقَلَينِ: كِتابَ اللّٰهِ و عِترَتي، و لَن يَفتَرِقا حَتّىٰ يَرِدا عَلَيَّ الحَوضَ.۲
من در ميان شما دو شىء گرانبها گذاشتهام: كتاب خدا و عترتم (خاندانم) و اين دو هرگز از هم جدا نمىشوند تا كنار حوض [كوثر] نزد من آيند.
این جمله پیامبر صلی الله علیه و اله حکایت از پیوند دو سویه قرآن و اهل بیت دارد. اهل بیت علیهم السلام خود نیز بارها در معرّفی جایگاه و پیوند خویش با قرآن سخن گفتهاند. حسین بن سعید، از سلیم بن قیس هلالی نقل میکند که امیر مؤمنان علیه السلام فرمود:
۰.إنَّ اللّٰهَ تَبارَكَ و تَعالى طَهَّرَنا و عَصَمَنا، و جَعَلَنا شُهَداءَ عَلىٰ خَلقِهِ و حُجَجاً في أرضِهِ، و جَعَلَنا مَعَ القُرآنِ و جَعَلَ القُرآنَ مَعَنا؛ لا نُفارِقُهُ و لا يُفارِقُنا. ۳
خداوند - تبارک و تعالی - بلند مرتبه ما را پاک گردانید و عصمت بخشید و گواه و شاهد بر خلق و حجّت در زمین منسوب نمود. ما را با قرآن و قرآن را با ما قرار داد، به گونهای که نه ما از قرآن جدا میشویم و نه او از ما جدا خواهد شد.
در جایی دیگر، نقل میکند که امام باقر علیه السلام در پاسخ فردی که از هویت ایشان