تورات در ششمین شب از ماه رمضان و انجیل در دوازدهمین شب و زبور در هجدهمین شب از این ماه نازل شد و نزول قرآن در شب قدر بود.
در هر صورت، مطالعه تاریخ قرآن نشان میدهد که پیامبر صلی الله علیه و اله آیات الهی را در طول حیات خود، به تدریج برای مردم قرائت نموده است و صحابه ایشان، با نگارش آیات وحی، به گردآوری آن همّت گماشتهاند.
۲. اختلاف قرائات: یکی از نکات تاریخی که در حوزه شناخت قرآن مطرح میشود، مسئله اختلاف قرائات است که به دلایلی چون ابتدایی بودن خط، پس از پیامبر صلی الله علیه و اله، در میان مردم مطرح شد. نزاع اصلی بر سر حجّیت قرائاتی است که پس از نزول قرآن، در میان مردم شیوع یافته و طرفدارانی پیدا کرده است. حسين بن سعيد به سند خود از امام باقر علیه السلام نقل میكند:
۰.عَلَى النّاسِ أن يَقَرَؤوا القُرآنَ كَما أُنزِلَ، فَإذَا احتاجوا إلىٰ تَفسيرِهِ فَالاِهتِداءُ بِنا و إلَينا يا عَمرو.۱
بر مردم واجب است که قرآن را آن گونه که نازل شده است، قرائت کنند و اگر نیاز به دانستن تفسیر آن پیدا کردند، به وسیله ما و به سوی ما هدایت جویند.
بر همین اساس در شماری از روایات، اهل بیت علیهم السلام به بیان قرائت صحیح پرداخته و یا در باره قرائاتی که با قرائت نازل شده مطابق نیستند تذکّر دادهاند. برای نمونه، حسین بن سعید، از امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام نقل میکند که فرمود:
۰.قالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و اله: لَمّا نَزَلَت عَلَيَّ (وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقرَبِيْنَ وَرَهطَكَ المُخْلَصِيْنَ)، فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السلام: هٰذِهِ قِراءَةُ عَبدِ اللّٰه.۲
امام باقر علیه السلام فرمود: این که از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده که فرمود: «هنگامی که بر من این آیه نازل شد: (و خويشانِ نزديک و قوم خالصت را هشدار ده)»، بر اساس قرائت عبد اللّٰهبن مسعود است.
۳. ترسیم فضای تاریخی آیه: از دیگر نکاتی که زمینه شناخت تاریخی قرآن را فراهم میآورد، آشنایی با رویدادهایی است که پیرامون آیات رخ دادهاند. برخی روایات به بیان