281
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

حالاتی پیرامون موضوع آیه می‏پردازند و از این جهت با موضوع آیه پیوند دارند و در عین حال، تبیینی از متن آیه ارائه نمی‏دهند. با این که در این روایات، تبیینی از متن آیه صورت نمی‏گیرد، از جهت روشن‏سازی فضای تاریخی آیه می‏توان به آنها توجّه کرد.۱ برای نمونه، حسین بن سعید نقل می‏کند: امام باقر علیه السلام آیه (إِنَّ آيَةَ مُلْكِهِ أَنْ يَأْتِيَكُمُ التَّابُوتُ... تَحْمِلُهُ الْمَلائِكَةُ)۲ را قرائت نمود و فرمود:

۰.كانَت تَحمِلُهُ في صورَةِ البَقَرَةِ.۳

ملائكه آن صندوق را به صورت گاو حمل مى‏كردند.

افزون بر این، در میان روایات تفسیری، روایاتی هستند که در آنها معمولاً پس از ذکر آیه یا بعد از آن، تعابیری چون «فنزلت الآية»، «فنزلت هذه الآية»، «فأنزل اللّٰهتعالی» و «فنزل القرآن» به کار رفته است. حادثه‏ای که در چنین روایاتی به آنها اشاره شده، لزوماً «سبب نزول» مصطلح در مباحث علوم قرآنی به شمار نمی‏آید و در مواردی، فقط ترسیم‏ کننده فضای تاریخی نزول آیه است که شرایط پیش از نزول یا بازتابهای پس از نزول آیه را به تصویر می‏کشد.۴ روایات ترسیم کننده فضای نزول، از آن جهت که به وقایع و افراد مرتبط با نزول آیه اشاره دارند، مخاطبان را در دستیابی به شناخت تاریخی از آیات قرآن

1.. ر.ک: فصل سوم، رقم ۶، ۱۷، ۲۶، ۳۴، ۷۷، ۸۵، ۹۰، ۱۲۹، ۲۲۳، ۲۳۰، ۲۶۷، ۲۶۸، ۲۸۹، ۲۹۰، ۲۹۹، ۳۰۳، ۳۰۸، ۳۲۷.

2.. بقره: آیۀ ۲۴۸.

3.. الکافی: ج ۸ ص ۳۱۷ ح ۴۹۹.

4.. این، در حالی است که عموم مفسّران، زمانی که از شأن نزول یا سبب نزول سخن می‏گویند، منظورشان وقایع و حوادثی است که مستقیماً منجر به نزول آیه‏ای گردیده‏ و دلیل و سبب آن به شمار می‏آید. آیة اللّٰهمعرفت رحمه الله در تفاوت بین سبب و شأن نزول می‏نویسد: «هر گاه به مناسبت جريانى، در بارۀ شخص و يا حادثه‏اى، خواه در گذشته، حال يا آينده و يا در بارۀ فـرض احـكـام، آيه يا آياتى نازل شود، همۀ اين موارد را شأن نزول آن آيات می‏‏گويند. مثلاً می‏‏گـويـنـد كـه فـلان آيـه در بارۀ عصمت انبيا يا عصمت ملائكه يا حضرت ابراهيم، نوح يا آدم نازل شده است؛ امّا سبب نزول، حادثه يا پيشامدى است كـه مـتـعـاقـب آن، آيـه يا آياتى نازل مى‏شود و به عبارت ديگر، آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده باشد. لذا سبب، اخص است و شأن اعم» (التمهید فی علوم القرآن: ج ۱ ص ۲۵۴).


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
280

تورات در ششمین شب از ماه رمضان و انجیل در دوازدهمین شب و زبور در هجدهمین شب از این ماه نازل شد و نزول قرآن در شب قدر بود.

در هر صورت، مطالعه تاریخ قرآن نشان می‏دهد که پیامبر صلی الله علیه و اله آیات الهی را در طول حیات خود، به تدریج برای مردم قرائت نموده است و صحابه ایشان، با نگارش آیات وحی، به گردآوری آن همّت گماشته‏اند.

۲. اختلاف قرائات: یکی از نکات تاریخی که در حوزه شناخت قرآن مطرح می‏شود، مسئله اختلاف قرائات است که به دلایلی چون ابتدایی بودن خط، پس از پیامبر صلی الله علیه و اله، در میان مردم مطرح شد. نزاع اصلی بر سر حجّیت قرائاتی است که پس از نزول قرآن، در میان مردم شیوع یافته و طرفدارانی پیدا کرده است. حسين بن سعيد به سند خود از امام باقر علیه السلام نقل می‏‏كند:

۰.عَلَى النّاسِ أن يَقَرَؤوا القُرآنَ كَما أُنزِلَ، فَإذَا احتاجوا إلىٰ تَفسيرِهِ فَالاِهتِداءُ بِنا و إلَينا يا عَمرو.۱

بر مردم واجب است که قرآن را آن گونه که نازل شده است، قرائت کنند و اگر نیاز به دانستن تفسیر آن پیدا کردند، به وسیله ما و به سوی ما هدایت جویند.

بر همین اساس در شماری از روایات، اهل بیت علیهم السلام به بیان قرائت صحیح پرداخته و یا در باره قرائاتی که با قرائت نازل شده مطابق نیستند تذکّر داده‏اند. برای نمونه، حسین بن سعید، از امام صادق علیه السلام از امام باقر علیه السلام نقل می‏کند که فرمود:

۰.قالَ النَّبِيُّ صلی الله علیه و اله: لَمّا نَزَلَت عَلَيَّ (وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الأَقرَبِيْنَ وَرَهطَكَ المُخْلَصِيْنَ)، فَقالَ أبو جَعفَرٍ علیه السلام: هٰذِهِ قِراءَةُ عَبدِ اللّٰه.۲

امام باقر علیه السلام فرمود: این که از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده که فرمود: «هنگامی که بر من این آیه نازل شد: (و خويشانِ نزديک و قوم خالصت را هشدار ده)»، بر اساس قرائت عبد اللّٰهبن مسعود است.

۳. ترسیم فضای تاریخی آیه: از دیگر نکاتی که زمینه شناخت تاریخی قرآن را فراهم می‏آورد، آشنایی با رویدادهایی است که پیرامون آیات رخ داده‏اند. برخی روایات به بیان

1.. تفسیر فرات الکوفی: ص ۲۵۸ ح ۳۵۱.

2.. تفسیر فرات الکوفی: ص ۳۰۲ ح ۴۰۷.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1495
صفحه از 336
پرینت  ارسال به