267
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

در مجموعه روایاتی که در این دو تفسیر همسو و هم‏مضمون هستند، معانی مربوط به تأویل آیات، فراوان به چشم می‏خورند. در عین حال، برخی نیز مفسِّر معنای ظاهری آیات و بیان شأن نزول آنها هستند.

ب - تفاسیر اجتهادی - روایی

در این گونه از تفاسیر، مفسّر تنها به ذکر روایت بسنده نمی‏کند؛ بلکه در تفسیر و فهم آیه، کوشش و تلاش خویش را به کار می‏گیرد و در کنار بهره‏گیری از روایات، از عناصر دیگر، نظیر شأن نزول، لغت و برخی دانش‏هایی که در تبیین آیه مفید هستند، بهره می‏گیرد. در این تفاسیر، مفسّر به آرای پسندیده‏ و مشهوری که از سوی مفسّران در باره آیه مطرح شده، عنایت دارد و در ذیل آیه از آنها یاد می‏کند. همسویی روایات حسین بن سعید با آثار چنین مفسّرانی را می‏توان با میزان موافقت مضمون روایاتش با آرای مطرح شده در این تفاسیر - که مؤلّف در ذیل آیه‏ از آنها یاد کرده است - روشن نمود. همین اندازه که مضمون روایت تفسیری حسین بن سعید در باره یک آیه، با یکی از آرای گزارش شده از سوی صاحبان این تفاسیر مطابق باشد و صاحب تفسیر نقدی بر آن وارد نساخته باشد، نشانه توجّه صاحب تفسیر به آن مضمون است.

در این جا همسویی تفسیر حسین بن سعید با دو تفسیر ارزشمند التبیان و مجمع البیان را بررسی می‏کنیم. تفسیر التبيان‏ اثر شیخ طوسى، ‏در قرن پنجم و تفسیر مجمع البيان اثر فضل بن علی طبرسی، در قرن ششم نگارش یافته است.

۱. التبیان: شیخ طوسی در میان دانشمندان شیعه، فردی پرکار است که نگاشته‏های فراوانی از او بر جا مانده است. او نزدیک به پنجاه عنوان کتاب در فقه، اصول، تفسیر، کلام، ادعیه، رجال و تاریخ دارد. در علم تفسیر، کتاب گران‏قدر التبیان را نگاشته است که نخستین تفسير جامع به شمار می‏آید.۱ شیخ طوسی در مقدّمه تفسیرش در بیان جایگاه روایات می‏گوید:

1.. ر.ک: الذریعة إلی تصانیف الشیعة: ج ۳ ص ۳۲۸.


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
266

شده‏اند. افزون بر این، بیش از یکصد مورد از روایات تفسیر القمّی، با روایات تفسیر حسین بن سعید، از نظر مضمون، همسو هستند.۱ برای نمونه در روایتی از حسین بن سعید، امانت در آیه (إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَأَشْفَقْنَ)۲ «ولایت» معرّفی شده است که آسمان‏ها و زمين از روی کفر و عناد از برداشتن آن سر باز زدند و انسان آن را برداشت.۳ در تفسیر القمی ذیل این آیه روایتی نقل شده که این امانت را «امامت» بیان نموده است.۴

نمونه دیگر، روایتی در تفسیر حسین بن سعید است که واژگان «مكاء» و «تصدية» در آیه (وَما كانَ صَلاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكاءً وَتَصْدِيَةً)۵ را سوت زدن و كف زدن معنا می‏کند.۶ در تفسیر القمی نیز این معنا تأیید شده است.۷

1.. ر.ک: بقره: آیۀ ۸۹، ۱۱۵، ۱۴۳، ۱۸۸، ۱۹۷، ۲۰۸، ۲۳۳ و ۲۵۵؛ آل عمران: آیۀ ۷، ۵۹، ۹۷، ۱۰۶، ۱۴۳ و ۱۴۴؛ نساء: آیۀ ۹، ۳۱، ۵۴، ۵۸، ۵۹، ۶۵ و ۱۰۳؛ مائده: آیۀ ۱، ۳ - ۴، ۵۵، ۶۷ و ۷۱؛ انعام: آیۀ ۳۳، ۵۹، ۹۳، ۱۱۵ و ۱۶۰؛ اعراف: آیۀ ۳۳ و ۴۶؛ انفال: آیۀ ۲۴ و ۳۵؛ توبه: آیۀ ۳، ۱۰۵، ۱۱۹ و ۱۲۲؛ یونس: آیۀ ۹۴؛ هود: آیۀ ۱۲، ۱۷ و ۱۱۴؛ یوسف: آیۀ ۱۰۸؛ رعد: آیۀ ۷ - ۸، ۲۹ و ۴۳؛ ابراهیم: آیۀ ۲۴ و ۲۷؛ حجر: آیۀ ۸۷؛ نحل: آیۀ ۷۵ و ۹۰؛ اسرا: آیۀ ۷۲، ۷۸ و ۸۵؛ کهف: آیۀ ۱۱۰؛ مریم: آیۀ ۸۵؛ طه: آیۀ ۸۱؛ انبیا: آیۀ ۳۰؛ حج: آیۀ ۲۷ و ۴۱؛ مؤمنون: آیۀ ۵۷ و ۶۱؛ نور: آیۀ ۲، ۳۱ و ۳۶؛ شعرا: آیۀ ۱۹۳ - ۱۹۵، ۲۱۸ - ۲۱۹؛ نمل: آیۀ ۸۲ - ۸۳، ۸۹ و ۹۰؛ قصص: آیۀ ۲ - ۶، ۲۵، ۸۵ و ۸۸؛ عنکبوت: آیۀ ۴۹؛ روم: آیۀ ۳۸؛ لقمان: آیۀ ۶؛ سجده: آیۀ ۱۸؛ احزاب: آیۀ ۳۳، ۵۳ و ۷۲؛ سبأ: آیۀ ۴۶؛ فاطر: آیۀ ۳۲؛ زمر: آیۀ ۵۶؛ شورا: آیۀ ۲۳ و ۵۲؛ زخرف: آیۀ ۲۸، ۴۵، ۵۷ - ۵۹؛ دخان: آیۀ ۴؛ حجرات: آیۀ ۷ - ۸؛ ق: آیۀ ۲۴؛ ذاریات: آیۀ ۵۴ - ۵۵؛ نجم: آیۀ ۹ - ۱۰؛ الرحمن: آیۀ ۱۹ - ۲۲؛ واقعه: آیۀ ۱۳ - ۱۴؛ ملک: آیۀ ۲۷؛ مدّثّر: آیۀ ۳۹؛ انسان: آیۀ ۸ - ۲۲؛ نازعات: آیۀ ۳۰؛ بروج: آیۀ ۲ - ۳؛ غاشیه: آیۀ ۳ - ۷؛ شمس: آیۀ ۱ ـ ۴؛ قدر: آیۀ ۱؛ عادیات: آیۀ ۱؛ ماعون: آیۀ ۷.

2.. احزاب: آیۀ ۷۲.

3.. ر.ک: بصائر الدرجات: ص ۹۶ ح ۳.

4.. ر.ک: تفسیر القمی: ج‏۲ ص ۱۹۸.

5.. انفال: آیۀ ۳۵.

6.. ر.ک: معانی الأخبار: ص ۲۹۷ ح ۱.

7.. ر.ک: تفسیر القمی: ج‏۱ ص ۲۷۵.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1447
صفحه از 336
پرینت  ارسال به