23
میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی

لازم است از استاد فرزانه جناب حجّة الإسلام و المسلمین محمّدکاظم رحمان‏ستایش به سبب راهنمایی‏های ارزنده‏شان در طول تحقیق و از استاد معظّم، جناب حجّة الإسلام و المسلمین عبدالهادی مسعودی که با دقّت تمام، بر کار نظارت نموده و با ارائه پیشنهادهای سازنده، بر غنای این پژوهش افزودند، تشکّر و قدردانی ‏نمایم. همچنین از تمام عزیزانی که در گروه «احیاو بازیابی میراث تفسیری» پژوهشکده تفسیر اهل بیت علیهم السلام نگارنده را یاری دادند، بویژه از جناب حجّة الإسلام حمّادی که از نکته‏سنجی‏هایشان بهره بردم، سپاس‏گزاری می کنم.

سیّد حسین فلّاح‏زاده

بهار ۱۳۹۷


میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
22

گذر زمان، بسیاری از این آثار دستخوش ناملایمات قرار گرفته و برخی به کلّی فراموش گردیده‏اند. با این وجود، جای شکرگزاری است که آثار این منابع، در میراث روایی، قابل پیگیری و بازیابی‏اند. گام برداشتن در جهت احیای این آثار و یافتن قطعاتِ بر جای مانده از این متون، در آشنایی با نگرش مفسّران در قرن‏های نخست، بسیار سودمند و در آگاهی یافتن از سیر تاریخی نگارش‏های تفسیر قرآن مؤثّر است.

از این رو، تلاش‏هایی برای بازیابی تفاسیر روایی بر اساس منابع موجود، انجام شده که گاه خود ائمّه علیهم السلام و گاه شاگردان و اصحاب ایشان محور آنها بوده‏اند. تفاسیری چون تفسیر ابو حمزه ثمالی، تفسیر ابان بن تغلب، تفسیر حسن بصری و تفسیر جابر بن یزید جعفی، از آثاری هستند که با محوریت اصحاب ائمّه شکل گرفته‏اند.

یکی از افرادی که در قرن سوم هجری به تألیفات نیکو شهره بوده، فقیه برجسته و محدّث سرشناس، جناب حسین بن سعید اهوازی است. او که آگاه به نقش سنّت در فهم قرآن بود، با همکاری برادرش، حسن بن سعید، کتابی در تفسیر قرآن نگاشت که محتوای آن را روایات تفسیری اهل بیت علیهم السلام تشکیل می‏داد. اگر چه این کتاب از منابع اصیل تفسیری به شمار می‏آید، ولی متأسّفانه اصل آن بر جای نمانده و تنها نقل‏هایی از آن در منابع روایی شیعه موجود است.

در اثر حاضر، تلاش بر این است که آثار این تفسیر در مجامع روایی، به مدد قرائن موجود در کتاب‏های فهرست و رجال، ردیابی شوند تا به مجموعه‏ای ارزشمند از آموزه‏های تفسیری اهل بیت علیهم السلام نگارش یافته در قرن سوم، دست یابیم. تلاش حاضر، از جمله پژوهش‏های مربوط به منبع‏شناسی تفاسیر اثری با هدف اصلیِ بازیابی و احیای کتاب تفسیر حسین بن سعید اهوازی است. گرچه، افزون بر گزارش روایات تفسیری، تبیین مراحل بازیابی و بررسی محتوای روایات از نظر گونه‏ روایی را نیز در بر دارد. در فصل نخست این مجموعه، به تحلیل شخصیت و بررسی جغرافیای زندگی مؤلّف و در پایان نیز به تحلیل محتوای اثر و مقایسه آموزه‏های آن با آرای موجود در برخی تفاسیر مهمّ شیعه پرداخته شده است.

  • نام منبع :
    میراث تفسیری حسین بن سعید اهوازی
    سایر پدیدآورندگان :
    صدیقه سادات میردامادی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    01/01/1399
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 1458
صفحه از 336
پرینت  ارسال به