افکار عمومی میکند.۱
نمونه دیگر، مهاجران و انصار در صدر اسلام هستند. روحیه جهاد و مبارزه در میان آنان - به عنوان یک الگوی زنده - بعد از جنگ اُحُد چنان بالا بود که وقتی خبر بازگشت دشمن با نیروهای بیشتر به سمت مدینه را شنیدند، نهتنها دچار ترس و رعب نشدند بلکه بر ایمان و عزم آنان افزوده شد؛ چراکه با احساس خطر درباره دین خود، احساس مسئولیت آنان در برابر حفظ آن بیشتر شد و لذا ایمانشان افزوده شد. نظیر علاقه و دلبستگی به خانواده که در هنگام بروز خطر برای خانواده فوران میکند، شعلهور میشود و شدت میگیرد.۲
در کنار این الگوهای واقعی، گاه قرآن کریم به ارائه الگوهای انتزاعی نیز میپردازد یعنی با شمارش ویژگیهای ممتاز انسانی به خلق الگویی انتزاعی در ذهن مخاطب میپردازد و الگویی کلی را ارائه میدهد که مخاطب رفتار خود را با آن الگوی ذهنی هماهنگ سازد. برای نمونه در بسیار از آیاتی که به توصیف اهل ایمان یا رستگاری توجه میشود، به جلوهای از مسئولیتپذیری اجتماعی آنان اشاره میگردد.۳
۴. فشار اجتماعی
فشار اجتماعی نیرویی روانی است که از طرف افکار عمومی و نهادهای نظارتی جامعه (اعم از مردمی یا حکومتی)، رفتار اجتماعی شهروندان را هدایت، کنترل یا دستکم متأثر میکند.
فشار اجتماعی را میتوان به انتظار جامعه برای انجام رفتاری معین و در نتیجه استحقاق سرزنش در برابر ترک آن تحلیل کرد و ازاینرو میل به اجتناب از موقعیتهای دردآور سبب میشود افراد جامعه به فشار اجتماعی بها دهند و این عنصر به عاملی انگیزشی مبدل شود.
قرآن کریم در سوره توبه به داستان سه تن اشاره میکند که از شرکت در جهاد تخلف ورزیدند۴ و به سبب مسئولیتگریزی چنان از سوی خانواده، اقوام و افراد جامعه مورد