مسئولیتهای اجتماعی را در قالب یک بسته، به شکل کامل و دقیق ارائه میدهد که با عمل به این بسته (که التزام به لوازم ایمان تلقی میشود)، گویی همه افراد جامعه یک تن هستند و همانگونه که یک تن به شکل طبیعی نسبت به خودش کاملاً دلسوزانه و مسئولانه رفتار میکند، نسبت به تکتک افراد جامعه ایمانی نیز چنین رفتار میکند. بنابراین گویی «من» و «دیگری» نخواهیم داشت، بلکه فقط «خودمان» خواهیم داشت.
به هر تقدیر یکتنانگاری اجتماعی که باوری اسلامی است، عاملی عمیق است که منشأ اقدام تام در زمینه مسئولیتپذیری اجتماعی میگردد.
۴. باور بدهکاری به جامعه
هر یک از اعضای جامعه بدون استثنا، به شکل مدام خدماتی از سوی جامعه دریافت میکند. برای نمونه از امنیت نظامی، اقتصادی، غذایی و... بهرهمند است و در سایهٔ این امنیتها متنعم میگردد؛ بستر اشتغال و درآمد او از سوی جامعه فراهم میشود؛ به اقتضای زندگی در جامعه، زمینه رشد فردی و اجتماعی او در ظرف جامعه صورت میگیرد. اقلام مورد نیاز زندگی وی از سوی جامعه تأمین میشود و....
بنابراین هر فردی به دریافت خدمات مستمر از جامعه اذعان دارد و خود را مدیون اجتماع میبیند. لذا هر شخصی از درون احساس میکند که او نیز باید در برابر این خدمات، خدماتی به جامعه برساند؛ چراکه با خود میاندیشد اگر قرار باشد همگان تنها از جامعه خدمات دریافت کنند، جامعه از هم خواهد پاشید.
خداوند متعال در قرآن کریم میفرماید: (هَلْ جَزاءُ الْإِحْسانِ إِلَّا الْإِحْسانُ؛۱ مگر پاداش احسان جز احسان است؟).
ازآنجاکه احسان جامعه، اکرام و بخششی ابتدایی است (از بدو تولد انسان جامعه ابتداءاً شروع به ارائه خدمات به افراد میکند) لذا دو بخش دارد: یکی اصل نیکی (آن هم نیکی مستمر) و دیگری آغاز به نیکی و پیشگامی در آن. بنابراین اگر کسی بخواهد احسان جامعه